Menig Hollander is opgegroeid met een glas melk in de morgen. Je zou er groot en sterk door worden. Zelf ben ik van huis uit opgegroeid met verse melk van de boer (lees: rauwe en onbewerkte koemelk). Dit haalde ik samen met mijn broer in een grote kan rechtstreeks bij de boer. Deze melk is niet bewerkt. Dit houdt in dat er bijvoorbeeld geen vet uit de melk is gehaald en het de oorspronkelijke voedingswaarde bevat. Daarnaast is de melk niet verhit en bevat nog de bacteriën die van nature aanwezig zijn. Koemelk is altijd wel een hete aardappel van een pittige discussie. Wat je nodig hebt zijn eiwitten, vetten, vitamines, mineralen. In zuivel zitten belangrijke bouwstenen, zoals calcium, vitamine B12 en B2. In melkproducten zitten deze voedingsstoffen in ruime mate. Zo bevat melk eiwitten en fosfor, die bijdragen aan de groei en het behoud van spieren en botten. Ook bevat melk magnesium en zink, wat we hard nodig hebben voor onze spieren en stofwisseling. Melk, yoghurt, kwark en kaas behoren tot de zuivelsoorten. In de volksmond bedoelen we met ‘melk’ dierlijke melk, afkomstig van koeien. Linksom of rechtsom raadt het Voedingscentrum aan om zuivelproducten te eten en drinken. Er wordt door de Richtlijnen Goede Voeding geadviseerd om twee porties zuivel per dag te nemen en te kiezen voor magere en halfvolle varianten. Als je geen last hebt van een koemelkallergie of lactose-intolerantie, kun je prima koemelk drinken. Hou het simpel, eet zuivel met mate, liefst zuur, biologisch en waar mogelijk rauw van gecontroleerde oorsprong. Weeg voor jezelf af wat melk kan betekenen voor je gezondheid. Denk maar aan de Masai, een nomadisch volk in Oost-Afrika. Zij gebruiken dagelijks rauwe zuivel en staan bekend als een van de gezondste volkeren ter wereld. Het is zeker mogelijk om de voedingsstoffen uit andere producten te halen. Je ziet steeds meer alternatieven voor (melk)producten op de markt.