Sporten kun je natuurlijk op ieder moment van de dag. In de ochtend voor dag en dauw, in de middag, maar ook in de avonduren. Als de wekker gaat en je echt in een diepe droom ligt, voel je vast niet direct de euforie. Je wil vast nog even blijven liggen en nog een keertje heerlijk omdraaien. Onze praktijkervaringen zijn dat sporten in de ochtenduren loont! Gebruik je spieren al bij het ochtendgloren en jij zult je de rest van de dag fit voelen. ’s Ochtends (doordeweeks nog voor de spits) is het nog rustig op straat. Je hebt dan lekker de ruimte om in alle rust te kunnen trainen. De stilte. De geur van de frisse ochtendlucht. Verse zuurstof, dat ervaar je direct. De zon die net boven de horizon uit begint te komen geeft je dat prachtige licht wat met haast geen cameralens te pakken is. Een rondje skeeleren, fietsen of hardlopen of een andere sport door het bos, park of over de hei laat je genieten van de ochtenddauw op het gras, het gezang van de eerste vogels en enkel en alleen het geluid van jouw eigen voeten op het pad. Ja, de ochtenden zijn magisch. Je beleeft dan nog meer plezier aan je training. Tijdens sporten maakt je lichaam gelukshormonen aan. En het mooie is: ook een tijd na je inspanning heb je hier profijt van. Ga je ’s ochtends trainen, dan voel je je de rest van de dag fitter en frisser. In de ochtend ben je (als het goed is) beter uitgerust dan ’s avonds. Met name als je een drukke dag hebt gehad en weinig energie meer over hebt, kan de drempel om te gaan trainen hoog zijn. ’s Ochtends heb je hier minder snel last van. Zit je wel eens wat tegen een training aan te hikken? Ga dan meteen in de ochtenduren. Dan heb je de training al achter de rug. Als je ’s avonds traint, moet je meer rekening houden met je eten. De eerste uren na de avondmaaltijd kun je last krijgen van je maag. ’s Ochtends heb je hier minder last van, want een ontbijt valt over het algemeen minder zwaar op je maag dan een avondmaaltijd. Trainen in de ochtend betekent ook een momentje voor jezelf. Er zijn ’s ochtends vroeg maar weinig ad-hoc dingen die tussen jou en je geplande run in kunnen komen en dat momentje voor jezelf kunnen dwarsbomen. Zorg dat jij je dag fantastisch begint en lekker in je vel zit! Zet je spieren direct aan het werk en je zult hier lange tijd resultaat van hebben. Hijs je uit je bed en ga een spetterende sportsessie tegemoet! Let wel op! Kijk een dag van te voren naar de weersvoorspellingen. Zijn er voor de avond zware regenbuien voorspeld? Dan is het wellicht verstandiger om de wekker een uurtje vroeger te zetten en dan je training af te werken.