Plyometrische training, ook wel plyo genoemd, is een intensieve training die zorgt voor een explosieve krachtsopbouw. Plyo werd uitgevonden in de jaren zeventig en was bedoeld om de prestaties van atleten te verbeteren. Bij plyo training gaat het om oefeningen als squat jumps, burpees (squat met push up en sprong), laterale sprongen, klap push-ups en power skips. Het is bewezen dat deze oefeningen nuttig zijn bij het verbeteren van hoge sprongen – het beïnvloedt hoe hoog iemand vanaf de grond kan springen. Plyo is een combinatie van cardio- en krachttraining die je explosiviteit verhoogt door het snel strekken en samentrekken van spieren. Het is een hele effectieve manier om spierkracht en snelheid te verbeteren en het helpt om je lichaam strak en in vorm te krijgen. Het verkorten van de tijd tussen het strekken en samentrekken van spieren zorgt ervoor dat iemand sneller en krachtiger wordt. De positieve kanten van deze training liggen in het verbeteren van je fysieke snelheid en spierkracht. Ook gebruik je veel verschillende spiergroepen tijdens de volledige explosieve training, verbrandt je lichaam veel calorieën en wordt gewichtsverlies versneld. Plyo verhoogt bovendien de sterkte en elasticiteit van je pezen (bindweefsel tussen spieren en botten) en verlaagt de kans dat ze scheuren. Omdat er veel springwerk aan te pas komt, is het meer een lagere body work-out (benen, billen) dan een hogere body work-out (armen, rug, kern).