Het zijn een full body workouts, je wint aan kracht en vergroot je uithoudingsvermogen. Vechtsport is ook goed is voor je geestelijke gezondheid. Een van de grootste mentale voordelen van vechtsport is dat je er meer energie van krijgt. Doordat je helemaal tot het uiterste wordt gedreven in een training daag je je lichaam ook maximaal uit. Hierdoor wordt je bloedsomloop maximaal gestimuleerd en gaat er meer zuurstof naar je hersenen – wat weer zorgt voor meer concentratie. Het leven is stressvol. En als je gestrest bent, ben je niet de beste versie van jezelf. Daardoor is het belangrijk om af en toe die stress van je af te slaan. Als je (kick)bokst, profiteren niet alleen van een betere fysieke fitheid, maar ook van de endorfine-afgifte die bij vechstport hoort. Endorfines helpen je om je goed te voelen, en om stress te verminderen. Als je aan vechtsport doet, dan ga je je zekerder voelen. Dit komt doordat je geoefend bent in gevechtssituaties. Je voelt je minder snel bedreigd, weet waar je lichaam toe in staat is en wat je grenzen zijn. Ook heb je meer controle over je eigen lichaam waardoor – mocht er iets gebeuren – je weet wat je moet doen. Doordat je je zekerder voelt straal je dit ook uit! We worden allemaal boos. Geen uitlaatklep hebben voor die woede of hulpmiddelen om ermee om te gaan, kan ongezond zijn. Vechtsport biedt een uitlaatklep voor woede. Niets is lekkerder dan even ongeremd los te gaan. Naast een uitlaatklep leert vechtsport hoe je woede kunt beheersen en gefocust kunt blijven. Dat is een vaardigheid waar je zowel binnen als buiten de ring van profiteert. Vechtsport is geweldig om focus aan te leren. Je moet gefocust en in het moment zijn bij het leren van combinaties en sparren. Deze focus vertaalt zich goed naar de wereld buiten de ring.