Rogge heeft veel voordelen voor onze gezondheid ten opzichte van tarwe. Koolhydraten voorzien je van de energie die je nodig hebt om te kunnen sporten. Vooral doordat het beter verzadigt, heb je de neiging om minder te eten. (1) Roggebrood heeft minder koolhydraten; (2) Meer voedingsvezels; (3) Twee keer zo veel vitamine B6; (4) Roggebrood bevat meer ijzer; (5) Meer kalium; (6) Bevat vitamine E; (7) Selenium en magnesium. Lees wel goed het etiket voordat je een roggebrood koopt. Sommige merken Fries roggebrood bevatten namelijk toegevoegd suiker, wat een aantal gezondheidsvoordelen (deels) tenietdoet. Aan Brabants of Limburgs roggebrood wordt meestal geen extra suiker toegevoegd. Dit brood is van nature ook minder zoet en minder vochtig. Omdat er zuurdesem is gebruikt als rijsmiddel (in plaats van gist), smaakt dit roggebrood ook wat zurig, en daar moet je van houden. Roggebrood met pindakaas en banaan of roggebrood met cottage cheese en noten zijn bijvoorbeeld lunchgerechten voor sporters. Koolhydraten de grootste energiebron die je lichaam ter beschikking heeft. Voed je spieren met koolhydraten van kwaliteit, als fruit, groenten, zilvervliesrijst, quinoa, havermout, boekweit, bulgur, zoete aardappel, donker volkorenbrood of roggebrood. Daarnaast heb je eiwitten nodig om genoeg zuurstof en voedingsstoffen te vervoeren naar je spieren.