Je zult er als inline skater of fietser gemengde gevoelens bij hebben ieder najaar, als de strooiwagens weer uitrukken. Fijn dat de gladheid bestreden wordt zout, pekel of natzout. Maar voor je skeelers of fiets (of scooter, brommer, motorfiets of auto) is het zout behoorlijk killing. Opletten dus weer de komende maanden, wanneer je zuinig bent je op je inline skates of fiets. Strooizout werkt als een dooimiddel en verlaagt het vriespunt van water. Het zout mengt zich op de weg met water, en zo krijg je pekel. Omdat pekel een lager vriespunt heeft dan water, zal het niet zo snel bevriezen, en voorkom je dat de weg aanvriest. Gemiddeld strooit Rijkswaterstaat tussen 1 oktober en 1 mei zo’n 90 miljoen kilo zout. En met een voorraad van zo’n 200 miljoen kilo hoeven we niet te vrezen dat het zout snel opraakt. Tegenwoordig gebruikt men trouwens vooral natzout. Dat is een van te voren gemengd klonterig goedje van zout en pekel, wat gemakkelijker hecht en nauwkeuriger te verstooien is. Bovendien is natzout geschikt om preventief te strooien. Het zal je niet verbazen dat pekel sterk reageert met metalen. Het onherstelbare gevolg daarvan is corrosie. Ook de lak, rubberen delen en velgen hebben te lijden onder het bijtende zout. Vervelender is het als het komt op de onzichtbare delen, zoals op kogellagers, ook deze zullen gaan roesten. Dit kan natuurlijk schade opleveren, terwijl je dat niet bewust bent. Maar niet alleen voor je skeelers of fiets (of auto) is pekel desastreus, ook het milieu lijdt eronder. Het zout blijft in de bermen achter en tast zo het leefmilieu aan van de bodem. Pekel is extra vernietigend voor je skeelers of fiets omdat het vloeibaar blijft. Het komt zo op plekken terecht die lastig schoon te maken zijn. De meest kwetsbare delen van je skeelers zijn de lagers en bij de fiets zijn de ketting, je cassette, het balhoofd, de trapas, en de velgrand van je wielen. Skeeler je of fiets je de hele winter door, dan zullen die onderdelen er onder lijden, hoe goed je de skeelers of fiets ook schoonmaakt. Maak je skates of fiets zo snel mogelijk schoon na het skeeleren of fietsen, om het zout zo min mogelijk kans te geven in te werken. Dat is sowieso handige om te doen, want je krijgt er meestal niet meer zin in, als je gedoucht en al weer op de bank zit. Spoel de skeelers of fiets af met koud water en gebruik geen harde straal. Een hogedrukspuit zorgt er namelijk voor dat zout op plekken binnendringt waar het veel schade kan aanrichten. Ook kun je beter geen warm water gebruiken voor het schoonmaken. Daarin lost het zout gemakkelijk op, waardoor het mengsel nog gemakkelijker zijn weg vind in de onderdelen van je skeelers of fiets. Droog je skeelers of fiets tenslotte goed, vooral op de meest kwetsbare punten. En sla vooral de moeilijke plekken en randjes niet over. Zolang er geen regenbuien zijn, blijft de pekel toch voor een groot deel op de weg liggen. Tegenwoordig hebben we natuurlijk ook zeer open asfalt beton (ZOAB), daar blijft ook veel in zitten. Dus het duurt vaak enkele weken voordat de pekel verdwenen is, dus een paar stevige regenbuien helpen. Waarom een luchtcompressor gebruiken voor je skeelers, mountainbike of BMX bike? Wat te doen tegen piepende en krakend lagers? Wat is het verschil tussen olie, smeermiddel en vet? Wat is het verschil tussen gesloten lagers en sealed? Kun je de lagers van je skeelers smeren met WD-40? Welke MTB onderdelen moet ik checken voor mijn tocht?