Nekpijn is een veelvoorkomende klacht tijdens sport en dat is natuurlijk heel vervelend. Een mooi woord voor nekklachten is cervicale klachten. Het duidt op overbelasting, omdat er verkeerde bewegingen worden gemaakt met de nek of een verkeerde houding of komen door een verkeerde sporttechniek. Gebruik van verkeerd materiaal kan een oorzaak zijn, maar ook stress en de klachten die bij stress horen geven vaak nekklachten al dan niet met hoofdpijnklachten. Vaak gaat stress gepaard met slapeloosheid wat je in een soort van vicieuze cirkel brengt. Deze hoofdpijn kan voortkomen uit vele problemen in en rondom de nek, kaakgewricht of schouders. Ten eerste kan het zo zijn dat er in bepaalde spieren triggerpoints (knopen) zitten die je hoofdpijn veroorzaken. Daarnaast kan het zo zijn dat sommige wervels niet meer goed mee kunnen draaien, ook dit kan hoofdpijn veroorzaken. Vaak gaan nekklachten en schouderklachten hand in hand, meestal is dit het gevolg van spieren die zowel in de schouders als in de nek doorlopen. Maar ook gewrichten die stijf zijn kunnen zowel de schouders als de nek beïnvloeden. In veel gevallen is een slechte houding hierbij de boosdoener. Als gevolge van een slechte houding en te lang stil zitten gaan spieren rondom de nek en schouders verkrampen en verzuren. Dit kan allemaal pijnklachten veroorzaken. Vaak worden nekklachten veroorzaakt door een slechte houding gecombineerd met te lang stil zitten, zoals we tegenwoordig bijna allemaal doen op ons dagelijks werk. Spieren willen graag bewogen worden maar dit gebeurt dan te weinig. Hierdoor worden ze stram en pijnlijk. Men is doorgaans bang om te bewegen, wanneer ze pijnklachten hebben gekregen, dit is niet nodig. Het is juist goed om te blijven sporten bij nekklachten, Sporten zorgt ervoor dat je ontspant en maakt spieren los. Bewegen (denk aan nek versterkende oefeningen) is in bijna alle gevallen goed. Te weinig beweging leidt tot gewrichtsstijfheid met verminderde spierflexibiliteit. Je moet natuurlijk wel binnen je pijngrens blijven en de klachten moeten niet erger worden door het sporten. Draag warme kleding, bij voorkeur thermische kleding bij buitensport. Vermijd dan zoveel mogelijk de risico’s die nekklachten kunnen veroorzaken. Door regelmatig rek- en strekoefeningen te doen kun je een stijve nek voorkomen of hier beter mee omgaan. Warmte op de gevoelige plek kan fijn zijn en de stijfheid doen afnemen. Neem een warme douche, ga in bad of leg een kruik of pittenzak in je nek. Het is belangrijk om met een aantal zaken verstandig om te gaan zoals o.a. het rekening houden met leeftijd, conditie en fysieke mogelijkheden, zodat sporten een leuke en gezonde bezigheid blijft. Schroom ook niet om een professional in te schakelen, misschien is er meer aan de hand, en is er bijvoorbeeld sprake van een wervelblokkade. Heeft een nekmassage voordelen?