Veilig en angstvrij leren vallen is niet anders dan een soort stijl van zelfverdediging. Fearless falling. Het in staan voor je persoonlijke veiligheid, incasseren, het opvangen en het flexibel zijn. Vaak moeten de meest kwetsbare delen van ons lichaam het ontgelden bij een val. Iedereen kan vallen, maar weet je ook hoe je moet vallen en wat doet het met je? Ik kan hier voor mezelf spreken en heb al leren vallen als kind. Dat is natuurlijk niet helemaal gek, want als je aan vechtsporten doet als  Kun Tao / Pencak Silat dan is vallen één van de eerste dingen die je leert. Maar ook met een sport als Skeeleren, BMX-en, Skiën en MTB, dan gaat angstvrij leren vallen voor het leren van de sport zelf. Het is belangrijk om goede valvaardigheden aan te leren, wat je ook doet. Letsel als gevolg van een val kan voorkomen worden. Niet alleen door alle risico’s te vermijden, maar juist door met risico’s te leren omgaan. Beter leren vallen of een val opvangen klinkt heel gemakkelijk. Door valtechniek lessen heb je minder angst om te vallen. Fearless falling is één van je beste wapens tegen blessures. Dit betekent dat een aangeleerde reflex moet worden afgeleerd en er daarom veel geoefend moet worden. Het veranderen van de (natuurlijke) reactie doe je natuurlijk niet zomaar even, hiervoor moet je oefenen, oefenen en oefenen. Zelfs in het dagelijks leven is (angstvrij) leren vallen een musthave. Het veranderen van je (natuurlijke) reflexen doe je niet zomaar even, hiervoor moet je oefenen, oefenen en oefenen. De angst om te vallen is een van onze sterkste fobieën, dus de meeste mensen leren nooit goed te vallen. Wat is de relatie tussen angst, spanning en pijn? Verwondingen door per ongeluk vallen zijn epidemisch geworden, maar er is weinig gedaan om mensen te helpen leren vallen. Veilig en angstvrij leren vallen is het primaire doel van valpreventie training. Maar soms gaat het helaas fout met een kneuzing of breuk, omdat je valt! Linksom of rechtsom, vallen hoort erbij. De Gezondheidsraad heeft kunnen aantonen dat voldoende bewegen mét de aanvulling van bot- en spierversterkende en balansoefeningen bijdraagt aan verlaging van het valrisico. Leer vallen, opstaan en weer doorgaan! Hoe kun je je enkels sterk maken? Wat is een breakfall? Wat is fearless falling? Is hardheid belangrijk? Ik ben op mijn stuitje gevallen. En nu? Is skeeler vs inline skate bescherming belangrijk?