Sporten is voor iedereen gezond, vooral voor mensen met astma. Bewegen met astma is even wennen, misschien zelfs moeilijk in het begin. Maar het levert je uiteindelijk wel veel op. Sporten of bewegen versterkt de ademhalingsspieren en verbetert je conditie. Je wordt er fitter door. Daarom is sporten met astma zo belangrijk. Vijf dagen per week een half uur bewegen levert al goede resultaten op voor je gezondheid. En dat kan ook beweging in en om het huis zijn. Je werkt ongemerkt al snel aan je conditie. Let erop dat je tijdens het bewegen zoveel mogelijk door je neus ademt. Dat zorgt voor warme, vochtige en gefilterde lucht. Daardoor worden je longen minder gevoelig. Je hebt minder last van prikkels die zorgen voor een astma-aanval. Sport je buiten? Houd er rekening mee dat je meer last kunt krijgen van je astma. Dat komt door verschillen in temperatuur tussen binnen en buiten. De warming-up is extra belangrijk. Een lange, gedegen, geleidelijke warming-up maakt de luchtwegen beter bestand tegen irriterende stoffen en verlaagt het risico op een astma-aanval. Houd daarnaast je conditie op peil. Intervaltrainingen zijn voor astmapatiënten uitermate geschikt omdat er tijdens dit type trainingen minder kans is op een aanval. De enige sport die absoluut af te raden is, is diepzeeduiken met flessen. Sporten met astma? Het kan, maar blijf wel voorzichtig! Praat er ook zeker over met je huisarts. Welke voeding is goed voor je longen?