Verzuren en de man met de hamer tegenkomen zijn twee verschillende dingen. Na een flinke work-out kunnen je spieren branderig aanvoelen en kan bewegen pijnlijk zijn. Je lichaam kan op dat moment niet snel genoeg zuurstof naar je spieren vervoeren. Er ontstaan afbraakstoffen (voornamelijk waterstofionen) die zorgen voor een ‘verzuurd’ gevoel. Wanneer je sport, verbrandt je lichaam extra koolhydraten. Hierbij komt de afvalstof melkzuur vrij. Om dit te verbranden heeft je lichaam voldoende zuurstof nodig. De aanmaak van melkzuur en de toevoer van zuurstof moeten dus in balans zijn. Hoe intensiever en langer je sport, hoe meer melkzuur er wordt aangemaakt. Is er tegelijkertijd onvoldoende zuurstof, dan hoopt het melkzuur zich op in de spieren. Je spieren kunnen nu minder goed samentrekken en dat veroorzaakt dat vervelende branderig gevoel. Als je extra diep gaat tijdens je skeeler, mountainbiking of MMA training kunnen je lichaam en met name je spieren op een gegeven moment bepalen dat je té diep bent gegaan en je spieren laten vollopen. Je kunt het verzuren van je spieren wél uitstellen door simpelweg meer te trainen en meer uithoudingsvermogen op te bouwen. Als je conditie en het uithoudingsvermogen van je spieren beter wordt zal de verzuring later intreden, of zelfs helemaal niet toeslaan. Daarnaast is het belangrijk om erop te letten dat je goed eet en drinkt voor een training of wedstrijd, immers ook je spieren hebben deze bouwstoffen hard nodig om de inspanning aan te kunnen. Wat is een slijtageslag? Wie of wat is de man met de hamer? Mijn benen trillen na het sporten, waarom is dat? Wat is een hongerklop en hoe kan ik deze voorkomen? Is hardheid belangrijk? Is stamina hetzelfde als endurance? Wat is uithoudingsvermogen?