Je vliegt, je zoeft en je hebt nog nooit zulke goede benen gehad. Maar dan ineens is het klaar. Lijkt alle energie als sneeuw voor de zon verdwenen. Een beetje fatsoenlijk tempo of wattage is niet meer haalbaar en de weg naar huis lijkt ineens nog heel, heel ver weg. Hongerklop is een sportterm voor de gevolgen van een plotseling glycogeentekort. Men komt dan de man met de hamer tegen, men staat geparkeerd: men moet overschakelen op vet- en eiwitverbranding en kan daardoor niet meer maximaal presteren. Het is de klassieke fout: denken dat je die laatste twintig kilometer naar huis ook wel zonder voeding en drinken afraffelt. Het gaat toch goed? Je poten vol kracht, je haalt al bijna twee uur achtereen een respectabele snelheid op je racefiets. We nemen fietsen als voorbeeld hier. Het hoeft niet perse over fietsen te gaan. Kan natuurlijk ook skeeleren zijn, skiën, mountainbiken of andere duursport. Niets wijst erop dat je de man met de hamer gaat tegenkomen, dus hoewel je bidon al een tijdje leeg is, besluit je dat tankstation toch maar voorbij te fietsen. Alleen nog maar dat saaie stuk langs het kanaal. Eten en drinken komen thuis wel, daar heb je nu even helemaal geen zin in. Niet nodig ook. Dacht je. Want je bent nog geen twee minuten voorbij die laatste gelegenheid om nieuwe brandstof in te slaan en je voelt je maag rommelen. Ai! Honger. Terwijl je weet dat je bij langdurige inspanning moet eten vóórdat je honger krijgt. Als je maag knort, is het al te laat. Iedereen krijgt er wel eens mee te maken: de hongerklop. Tot slot is het erg belangrijk dat de laatste maaltijd voorafgaand aan de training of wedstrijd voldoende koolhydraten bevat. En dat de tijd tussen de maaltijd en de training niet te lang is maar ook zeker niet te kort. Zorg dat je jouw spieren zich volladen met glycogeen: de brandstof om een heel stuk op te fietsen, skeeleren, skiën, mountainbiken of soortgelijke sport. Denk aan pannenkoeken, brood met zoet beleg, yoghurt met muesli of natuurlijk een flink bord good old pasta. Hoe belangrijk is voeding rondom de krachttraining? Welke voeding kun je het beste eten tegen spierpijn? Wat is een gevarieerd voedingspatroon? Wat is verzuren? Zijn koolhydraten dikmakers? Waarom moet ik kotsen na een heftige workout? Is het normaal dat je duizelig wordt tijdens het sporten? Waarom heb ik na het sporten een onstilbare trek in eten?