Een fit lijf creëren gaat niet zonder spierpijn. Voeding kan ook een rol spelen bij het voorkomen en verminderen van spierpijn. Bepaalde vitamines en mineralen dienen voldoende in de voeding aanwezig te zijn. VIS: Omega-3 is je redder in nood. Dit goedje zit in vette vis (want er zijn dus ook magere en halfvette vissen). Denk hierbij aan haring, zalm, sardines, makreel en forel. Eet je weinig tot geen dierlijke producten? Dan kun je aan omega-3 komen door plantaardige bronnen te eten. Denk hierbij aan chiazaad, spruiten, walnoten, hennepzaad en algenolie. DONKERE VRUCHTEN: Aangezien je toch gemiddeld twee stuks fruit per dag moet eten, is dit meteen mooi meegenomen. Staat er een stevige workout op de planning? Sla dan vooral donkere vruchten in. Denk aan kersen, blauwe bessen en cranberry. In deze vruchten zitten antioxidanten, die voor een zogenaamde ontstekingsremmende werking zorgen. En dat zorgt uiteindelijk voor minder spierpijn! BANAAN: Naast eiwitten heeft je lichaam ook baat bij vitaminen na een intensieve sportprestatie. Fruit is altijd een goede keuze, maar vooral bananen leveren de juiste vitaminen. Vitamine B is van belang voor een optimale werking van je spieren. Ook vitamine E zou spierpijn verminderen. Naast vitaminen zijn bananen ook nog rijk aan magnesium, een stof die helpt bij de vorming en het functioneren van de spieren. Een gouden spierpijncombo is dan ook een bakje kwark met plakken banaan. RODE PAPRIKA: Ook groenten zijn je redding als het op spierpijn verlichten aankomt. Rode paprika’s zijn een goede keuze omdat ze rijk zijn aan vitamine C. Deze vitamine werkt als antioxidant, wat betekent dat het je lichaamscellen beschermt bij schade. Laat dat nou nét zijn wat die akelige spierpijn veroorzaakt. AMANDELEN: Dat noten echte krachtpatsers zijn weten we inmiddels. Ook in de strijd tegen spierpijn schieten ze te hulp. Vooral amandelen zijn een aanrader. Deze noten zijn niet alleen rijk aan magnesium, ook bevatten ze veel gezonde omega 3-vetzuren. Die gezonde vetten spelen een rol bij het remmen van ontstekingsreacties. Een handje per dag zou voldoende moeten zijn. GEMBER: Ook van gember las je al eerder dat het een echt wondermiddel is. En als bron van verschillende belangrijke voedingsstoffen als kalium, magnesium, fosfor, ijzer en calcium, werkt het ook tegen spierpijn. Een kop gemberthee na het sporten is dus niet zo’n slecht idee. MAGNESIUM: Het mineraal magnesium heeft een soort ontspannende werking. Als je lijf gespannen of krampachtig aanvoelt na een workout helpt magnesium je spieren te ontspannen. Dit zit o.a. in donkere bladgroente zoals spinazie en in noten, zaden, avocado en donkere chocolade (met minimaal 75% cacao). Als het goed is kom je hier voldoende aan met een gezond eetpatroon. Kom je tekort, dan kan een magnesiumsupplement een goede aanvulling zijn. EIWITTEN: Eiwitten zorgen ervoor dat je spieren sneller herstellen na je workout. Tijdens het sporten komen er namelijk scheurtjes in je spieren, die zorgen voor spierpijn. Dit klinkt slecht, maar is het niet. Zodra de scheurtjes hersteld zijn is je spier namelijk sterker dan dat ‘ie voor de spierpijn was. En dat wil je. Wees daarom vooral niet bang voor spierpijn. Wel is het prettig als het herstellen sneller gaat en daar helpt eiwit je bij. Denk aan havermout, vlees, bonen, kwark en eieren. En wil je op een snellere manier aan je eiwitten komen? Probeer een eiwitshake. WATER: Ja daar zijn we weer: drink voldoende water. Dit lijkt het redmiddel waar je alle problemen mee oplost, want het staat zo goed als bij elk lichamelijk probleem als oplossing vermeld. En het is ook zo. Water zorgt ervoor dat je afvalstoffen makkelijk en sneller afvoert. Het is natuurlijk niet zo dat je pas veel water moet drinken tijdens of na je workout, maar zorg dat je dit verspreid over de hele dag doet. Je lichaam heeft gemiddeld twee liter vocht per dag nodig. Deze stoffen zijn nodig voor een goede ontwikkeling en om gezond te blijven. Wanneer men voldoende varieert met de voeding, zou men in principe voldoende van alle vitamines en mineralen binnen moeten krijgen. Waar haal ik mijn benodigde energie vandaan? Wat doet sporten met je?