Bewegen is goed voor het lichaam. De één sport om af te vallen, de ander om meer kracht te krijgen of om conditie op te bouwen. Je kunt natuurlijk ook sporten om gewoon lekker te bewegen. Sport zorgt voor een betere conditie, meer spierkracht, een gezonde levensstijl, een goede nachtrust en een minder hoge medische consumptie. Kortom: Sport heeft een positieve invloed op je gezondheid en vermindert de kans op ziekten zoals obesitas, kanker, hart- en vaatziekten en diabetes. Als je sport, gaat je hart hard aan de slag. Je hartslag gaat omhoog en je hartspier moet flink werken om het bloed door je lichaam te pompen. Dat komt je gezondheid ten goede. Als je twee keer per week of vaker intensief sport, dan hebben je spieren extra eiwitten nodig om goed te kunnen herstellen. Als je te weinig eiwitten eet, zul je merken dat je minder goed herstelt en ook minder goed kunt presteren. Stop je met bewegen, dan worden de spieren weer minder sterk en gaat het bewegen langzaam weer moeilijker. Dus: ‘Use it or lose it.’ Sporten is niet alleen goed voor je fysieke gezondheid, maar ook voor je mentale staat. Hoe kan ik me snel fit voelen? Wat is holistisch sporten? Wat zijn veel voorkomende klachten tijdens het sporten? Wat is een sportinstructeur? Welke voeding kun je het beste eten tegen spierpijn? Wat is een gevarieerd voedingspatroon? Is er een relatie tussen fysieke en mentale gezondheid? Zijn vitaal en fit zijn hetzelfde? Zijn gezond en fit zijn hetzelfde?