Net als je lekker aan het knallen bent tijdens je training, lijkt het ineens alsof al je energie in rook opgaat en ben je klaar om de handdoek in de ring te gooien. Zonde! Klachten tijdens het sporten kunnen een training best onaangenaam maken. Een zware training gaat vaak samen met een hoge hartslag, flink zweten en spierpijn. Bij sommigen mensen gaat het verder dan dit, de klachten die zij ervaren gaan verder dan een avondje spierpijn.

  • Trillende spieren
  • Refluxklachten
  • Loopneus
  • Je moet keihard naar de wc
  • Vreselijke huidjeuk
  • Een hoofd vol met mist
  • Een koude buik
  • Het gevoel dat je moet overgeven
  • Een draaierig gevoel
  • Geen gevoel meer in je tenen
  • Bloedsmaak proeven
  • Grieperig gevoel
  • Een zeurende hoest

Sporten heeft gezondheidsvoordelen, maar leiden soms tot een extra spontane fysieke reactie die je voorheen niet had of niet had verwacht. Bij pijn wil je het liefst helemaal niets. Houden klachten lang aan, komen ze veelvuldig voor of ervaar je ze als zeer pijnlijk of belastend: dan is het verstandig om een bezoekje aan de huisarts te brengen. Deze (sport)arts kan dan beoordelen welke behandeling voor jou het beste is. Maar één ding is zeker: blijven liggen, lekker netflixen en niets doen omdat je pijn hebt, levert helemaal niets op en vermindert je pijn zeker niet. Niet altijd worden deze klachten veroorzaakt door het sporten. Niet alleen je lijf moet in beweging komen, ook je brein moet je activeren. Mijn benen trillen na het sporten, waarom is dat? Wat is sportrevalidatie? Wat is een warming up? Wat is kramp? Waarom ben ik steeds zo moe? Wat is holistisch sporten? Hoe begin ik met sporten na een hernia? Wat is spit? Waarom moet ik kotsen na een heftige workout?