De meesten vermijden sporten als ze rugpijn hebben. Aan de andere kant heeft de mens met rugklachten baat bij beweging. Regelmatig sporten kan zelfs rugklachten verbeteren én voorkomen. Gelukkig bezit je lichaam het vermogen om de klacht te verminderen. In enkele gevallen – zoals bij een acute hernia – moet je wel tijdelijk stoppen met sporten. Een aantal sporten zijn rugvriendelijk. Deze sporten zijn goed voor de conditie, maar ook voor de opbouw van buik- en rugspieren. Prbeer het rustig uit en je zult versteld zijn van wat een lichaam op een gegeven moment alllemaal aan kan. Een hele rugvriendelijke sport is zwemmen. Ook andere sporten zoals skeeleren, fietsen en wandelen kunnen helpen om de rug sterk te houden en leveren minder risico’s op. Skeeleren is eveneens een prima alternatief. Deze sport is weinig belastend voor de rug. Door skeeleren krijg je sterke rompspieren (core stability heet dat tegenwoordig) en vormen een uitstekend beschermend korset voor je wervelkolom. Je werkt op een leuke manier aan je conditie en je versterkt tegelijkertijd de buik- en rugspieren. Skeeleren is daarbij ook nog eens een effectieve manier om veel calorieën te verbranden. Voor alle sporten op wielen geldt wel dat een effen ondergrond wel belangrijk is. Probeer bijvoorbeeld ook eens een piste, weeler en skeelerbaan of lange asfaltwegen. Het is wel belangrijk bij fietsen dat je zadel op de correcte hoogte staat afgesteld. Vergeet bij wandelen niet om te investeren in goede wandelschoenen. Pilates en Yoga zijn ook rugvriendelijk. Ook de crosstrainer kan goed zijn om je rug weer mobiel te krijgen. Voorwaarde is dan wel dat dat je de crosstrainer op een laag verzet zet, je armen een niet te grote slag laat maken en je een relatief laag toerental aanhoudt. De lijst is niet onuitputtelijk. Afhandelijk van de klachten zouden ook andere sporten geschikt kunnen zijn. Let wel op bij welke rugvriendelijke sport je ook gaat doen, als je langdurig dezelfde houding aanneemt, kan dat ook rugpijn veroorzaken! Net zoals bij heel wat andere sporten geldt ook hier dat je de oefeningen correct moet uitvoeren. Let bijzonder goed op je houding en voorkom bij voorbaat risicovolle bewegingen (tillen, slecht bukken, sprinten). Gewichtheffen, roeien, turnen, tennis, badminton en skiën zijn minder geschikt voor mensen met rugklachten. Heb je last van rugpijn? Dat betekent niet dat je onmiddellijk moet stoppen met sporten. Een aanpassing van je sportschema is wél een must. Consulteer een specialist of therapeut en laat je professioneel begeleiden tijdens het sporten. Op die manier krijg je toch nog een betere conditie. Bovendien versterkt je je rug- en nekspieren, waardoor de belastbaarheid van je lichaam vergroot en de kans op rugklachten vermindert. Ten slotte maakt sport je ook geestelijk sterker. En een positieve ingesteldheid helpt ook om sneller te genezen en van je rugpijn af te geraken. Deze tips vereisen dat je wel blijft bewegen, wat met een hernia pijnlijk kan zijn, maar het herstel meestal ook zal bevorderen. Het is belangrijk dat je goed naar je lichaam blijft luisteren en jezelf niet te veel belast. Als de klachten toenemen, ga dan na wat je hebt gedaan en doe het de volgende keer rustiger aan. Geef niet op, als er op jouw pad meer tegenslagen zijn dan op het pad van een ander. Sommige verhalen lijken zo rooskleurig en vanzelf te gaan. Vergelijk jouw herstelproces niet met dat van een ander. Stel je eigen doelen, neem je eigen tijd. Het lichaam is ontzettend sterk, je zal jezelf nog verbazen van wat je allemaal wél kunt! Is sporten slecht bij lage rugpijn? Kun je sporten met Jicht? Is het goed om te sporten als je reuma hebt? Is bewegen goed voor artrose? Is het normaal dat je duizelig wordt tijdens het sporten? Welke brandstof heb ik nodig tijdens het sporten? Helpt sporten tegen stress?