Of je nu aan het trainen bent voor de marathon of af en toe een rondje om de plas rent: voeding en sport gaan hand in hand. Je lichaam heeft energie nodig om in actie te kunnen komen. Op het moment dat jij veel sport en heel intensief gaat bewegen heeft het lichaam snel veel energie nodig. Tijdens inspanning zijn de koolhydraten en vetten het belangrijkst als energiebronnen. Eiwitten leveren een geringe bijdrage aan de energievoorziening. Zonder een goede basisvoeding is een optimale sportprestatie onbereikbaar. Doe je een intensieve en explosieve sport, zorg dan dat er genoeg koolhydraten in je maaltijd zitten. Dan heb je genoeg energie die snel geleverd kan worden. Dit betekent niet dat je helemaal geen vetten moet gaan eten want ook deze zijn essentieel voor de gezondheid. Doe je aan duursport, zorg dan dat je voldoende koolhydraten en ook wat vetten binnenkrijgt. Dan heb je energie voor de gehele duur. Kan ik in plaats van een eiwitshake gewoon chocolademelk drinken? Mijn benen trillen na het sporten, waarom is dat? Waarom moet ik kotsen na een heftige workout? Is het normaal dat je duizelig wordt tijdens het sporten? Waarom heb ik na het sporten een onstilbare trek in eten? Wat is een hongerklop en hoe kan ik deze voorkomen? Hoe belangrijk is voeding rondom de krachttraining? Wat is een gevarieerd voedingspatroon? Welke voeding kun je het beste eten tegen spierpijn? Waar haal ik mijn benodigde energie vandaan? Wie of wat is de man met de hamer? Zijn groene smoothies echt gezond? Wat is functioneel eten?