Iedereen heeft het waarschijnlijk eerder gehoord: Functioneel eten. Bij functionele voedingsmiddelen is een bestanddeel toegevoegd of juist verwijderd om de gezondheidswaarde van dat product te verbeteren. Functioneel eten is eigenlijk niets nieuws. Voeding is namelijk onze brandstof, het voorziet ons van energie. De consumptie van functionele voeding is daarom niet alleen bedoeld om honger te stillen, maar ook om een ​​specifieke functie te vervullen. Voor dit doel worden voedingsmiddelen verrijkt met bepaalde ingrediënten om het gewenste effect te bereiken. Steeds vaker vind je in de schappen van de supermarkt voedingsmiddelen waarop in grote letters allerlei gezondheidsvoordelen staan opgesomd, zoals ‘Goed voor de stoelgang’ en ‘Verlaagt je cholesterol’. Het concept van functionele voeding strekt zich niet alleen uit tot gewone stervelingen, maar ook tot atleten. In professionele sporten, de atleet werkt eerst voor de gezondheid, en toont vervolgens de prestaties te wijten aan hun reserves. Gezien de hoge belasting en uitputtende training, helpt het lichaam om het lichaam te voorzien van een verhoogde dosis voedingsstoffen speciale functionele voeding voor atleten. Tip! Gezonde personen die gevarieerd en gezond eten, hebben niet of nauwelijks baat bij functionele voeding. Gezonde voeding is gevarieerd eten en zo veel mogelijk eten zoals de natuur dit heeft bedoeld. Dus vermijdt pakjes, zakjes en kant en klaar producten en varieer! Het kan geen kwaad als je het toch gebruikt, maar nodig is het niet. Vaak zijn deze producten een aanslag op je portemonnee. Alleen als je specifieke gezondheidsproblemen hebt, kunnen functionele voedingsmiddelen helpen. Waar moet ik op letten bij gemalen of vloeibare voeding? Wat is een gevarieerd voedingspatroon? Zijn groene smoothies echt gezond? Heeft leefstijl invloed op je mentale en fysieke gezondheid? Waar haal ik mijn benodigde energie vandaan? Welke brandstof heb ik nodig tijdens het sporten? Wat is clean eating? Wanneer sla je door met gezond eten? Kan ik in plaats van een eiwitshake gewoon chocolademelk drinken?