Vloeibare voeding of gemalen voeding is voeding die vloeibaar gemaakt is óf van zichzelf vloeibaar is. Er zijn verschillende redenen om een vloeibare maaltijd te gebruiken. Goede voeding zorgt ervoor dat je lichaam in goede conditie komt of blijft. De vloeibare voeding moet voldoende voedingsstoffen en energie (calorieën) leveren. Als je gebruik maakt van gemalen of vloeibare voeding, dan is het volume vaak groter dan bij een normale voeding. Je moet dus meer vloeibare of gemalen voeding eten dan vaste voeding om dezelfde hoeveelheid voedingsstoffen binnen te krijgen. Met wat extra aandacht voor het kiezen en bereiden van je voeding hoeft dat geen probleem te zijn. Hou er rekening mee dat je last kunt krijgen van:

  • Slijmvorming
  • Obstipatie

Je kunt moeite krijgen met de stoelgang met vloeibare voeding. Dit komt onder andere doordat een vloeibare voeding minder vezels bevat dan een normale voeding. Voedingsvezels zorgen voor een goede darmwerking, de ontlasting krijgt meer volume en wordt soepeler. Ook als je te weinig drinkt, kun je last krijgen van obstipatie.

  • Gebruik meerdere kleine maaltijden, minimaal zes per dag.
  • Neem rustig de tijd om te eten.
  • Neem niet te grote porties tegelijk. 

Gemalen en vloeibare voeding is minder van smaak en ziet er vaak hetzelfde en saai uit. Zorg ervoor dat je voeding niet te eenzijdig wordt en breng er variatie in door verschillende producten te combineren. Gebruik minimaal twee liter drinkvocht per dag. Als je ook gewoon vast voedsel kan eten, doe dat dan ook. Gebruik het dan als bijvoeding en niet als volledige voeding. Als je alleen vloeibaar voedsel gaat eten is je maag op den duur niet meer gewend aan vast voedsel en gaat begrijpelijk protesteren. In een vers bereid smoothie van vers fruit zitten meer vitamines, mineralen en vezels dan wanneer je ze kant-en-klaar koopt in de winkel. Maar toch is dat nog steeds minder dan bijvoorbeeld een hele sinaasappel of banaan. Dat komt omdat de structuur van het fruit kapot gaat in de blender. Daardoor blijft er van de voedingswaarde minder over. Griesmeelpap gezond of eerder ongezond? Wat is het belangrijkste verschil tussen havermout en Brinta? Wat is Weetabix? Wat is Bambix? Zijn groene smoothies echt gezond? Wat is functioneel eten? Is water drinken belangrijk? Wel of niet diëten?