Wil je afvallen? Dan ben je waarschijnlijk van plan om een dieet te gaan volgen. In de zuivere zin van het woord is een dieet een door een diëtist voorgeschreven en op maat gemaakt voedingsadvies geschikt voor 1 specifieke cliënt. Bij een dieet pas je je voedingspatroon aan en beperk je de calorie-inname en het aantal koolhydraten. Veel soorten diëten doen wat er beloofd wordt: in een zo kort mogelijke tijd afvallen. Op de langere termijn stelt het je helaas vaak teleur. Slechts een klein deel van de diëters houdt een dieet een half jaar vol. Veel diëten zijn crashdiëten. De meeste diëten komen op hetzelfde neer: je calorie inname en/of het aantal koolhydraten verminderen en snel gewicht verliezen. Je valt binnen een korte tijd kilo’s af, maar daarna kom je weer snel aan. Nadelen zijn een groot hongergevoel, calorieën tellen, aan een dieet zit vaak een prijskaartje, vaak te streng, te eenzijdig of te onpraktisch, gewichtsverlies meestal niet blijvend, je mag alleen water, tekort aan voedingsstoffen, spontane of onvoorziene reacties van je darmflora. Ga op zoek naar een oplossing voor de lange termijn. Zorg voor verandering van je leefstijl met gezonde, gebalanceerde voeding en combineer dit met voldoende beweging. Je zult versteld staan hoeveel het menselijk lichaam daadwerkelijk zelf aankan zonder extra hulp van buitenaf. Waar moet ik op letten bij gemalen of vloeibare voeding? Wat gebeurt er als je alleen fruit eet? Zijn zoetstoffen onschuldig? Wel of niet ontgiften of detoxen? Kun je te dik en tegelijk toch gezond zijn? Maakt eten na 20:00 uur je dik? Zijn koolhydraten dikmakers? Waarom val ik niet af? Met welke oefeningen kun je meer calorieën verbranden? Kan je vet verbranden zonder spiermassa te verliezen? Hoe kan je snel lichaamsvet verbranden? Kun je weinig eten en toch aankomen? Is het slecht om voor het slapen te eten? Hoe zit het dan met ‘zero’-frisdranken? Zit er suiker in light-frisdrank?