Dat te veel suiker niet goed voor je is, weet iedereen. Bij suiker denk je meteen aan kristalsuiker wat je in de koffie en thee doet, maar hoe zit het met al die andere futuristische namen die je vaak ziet, maltitol, sorbitol, aspartaam, lactose, fructose noem maar op. Zijn dat ook suikers? Wat zijn dit voor stoffen, en kunnen ze kwaad? Zoetstoffen zijn stoffen die aan voedingsmiddelen worden toegevoegd om ze zoeter te maken. Er bestaan meer dan 15 goedgekeurde zoetstoffen. Frisdrankfabrikanten komen daarom in de jaren 80 van de vorige eeuw met nieuwe uitvinding: light-dranken. Zijn er ook nadelen aan zoetstoffen? Zoetstoffen geven minder energie dan suiker. Bij inname van calorie-arm voedsel met zoetstoffen ervaar je waarschijnlijk een minder gevoel van verzadiging in tegenstelling tot suikerrijk voedsel. Je hersenen geven namelijk geen ‘verzadigingssignaal’ bij calorie-arm voedsel met zoetstoffen. Je hersenen eigenlijk hunkeren naar meer omdat je lichaam geen voldoening op cellulair niveau krijgt door de nep suiker. Het lichaam wil de lage calorie-inname dan compenseren, waardoor je juist meer trek krijgt. Dit kan er daadwerkelijk toe bijdragen dat je niet alleen te veel eet en gewichtstoename, maar ook een verslaving aan kunstmatige zoetstoffen, samen met een verhoogd risico op diabetes type 2, hart- en vaatziekten en beroerte, zelfs als uw gewicht normaal is. Sommige komen in de natuur ook voor, bijvoorbeeld in bessen of citrusvruchten. Er zijn ook zoetstoffen die in de natuur niet voorkomen en die gemaakt worden in een fabriek. Hoe zit het dan met ‘zero’-frisdranken? Zit er suiker in light-frisdrank? Zijn energiedrankjes schadelijk? Is kokoswater beter dan sportdrank? Ik loop over van de energie in mijn lijf, wat kan ik doen? Zijn fruitsuikers beter dan toegevoegde suikers? Is vruchtensap gezond? Wat is lactose-intolerantie? Wat mag je niet eten als je noten allergie hebt?