Energiedranken (of energy drinks) hebben een stimulerende werking en zijn bedoeld voor het verbeteren van je lichamelijke en mentale prestatie. Een te hoge consumptie van energiedrankjes leidt tot ernstige gezondheidsproblemen voor kinderen en jongeren. Energiedranken zijn rijk aan suiker en cafeïne. Voor jongeren, die een stuk lichter zijn dan volwassenen, is de hoeveelheid cafeïne in energiedrankjes heel hoog. Dit verhoogt het risico op onder andere overgewicht, gebitsproblemen, hartproblemen en een verhoogde bloeddruk. Vooral voor kinderen is energiedrank ongezond, wegens het effect van de cafeïne. Verder bevatten energy drinks glucose en in veel gevallen de stoffen taurine, guarana, d-glucuronolactone en vitamines. Daarnaast kan het leiden tot slaap- en angstproblemen. Energiedranken zijn in blikjes in de supermarkt, in sommige drogisterijketens, bij benzinestations, snackbars en via frisdrankautomaten te verkrijgen. Het is vrij verkrijgbaar, er is helemaal geen controle. Fabrikanten wordt niet verplicht aan te tonen dat het gevaarlijk is. Het ontbreekt op de blikjes aan een waarschuwing. Ook is niet duidelijk hoeveel je er maximaal van kunt drinken, waar de grens ligt en wat het effect is op het groeiende brein. Het drinken van alcoholhoudende drank in combinatie met energiedrank is populair in het uitgaansleven. De cafeïne in de energiedranken stimuleert je zenuwstelsel. Je hebt een energiek gevoel en minder behoefte aan slaap. Jongeren zijn soms hyperactief of compleet uitgeblust of worden onwel na het gebruik van energiedranken. Het is niet aan te raden om energiedrankjes te drinken tijdens het sporten. Gebruik liever geen energiedrankjes voor het duursporten. Met name in amateursporten drinken veel mensen regelmatig energiedrankjes voor een training of wedstrijd. Voor hun gevoel geeft een blikje energy drink een goede energieboost om meer uit hun training of wedstrijd te halen. Energiedrankjes zijn namelijk geen dorstlessers. Het is niet ontwikkelt om te hydrateren. Je kunt ervan uitdrogen en dat kan gevaarlijk zijn. De meeste sporters die energiedrank drinken hebben echter geen flauw idee wat voor negatieve gevolgen het kan hebben op je prestaties en je gezondheid. Het vaak drinken van energiedrank kan leiden tot rusteloosheid, duizeligheid, hartkloppingen en meer. Daarnaast zorgt het ook voor een lichte stijging van je bloeddruk. Je hart moet tijdens het sporten extra hard werken en als je dan ook nog eens veel cafeïne en suikers inneemt krijg je een hogere bloeddruk dan normaal. Hierdoor vergroot je bijvoorbeeld de kans op het krijgen van hartritmestoornissen. Zijn fruitsuikers beter dan toegevoegde suikers? Hoe zit het dan met ‘zero’-frisdranken? Zit er suiker in light-frisdrank? Zijn zoetstoffen onschuldig? Is krachttraining goed voor kinderen?  Hoe komt het dat jongeren minder bewegen? Heeft een slecht gebit invloed op je gezondheid? Kun je ook te veel water drinken?