Het klinkt zo gezond: vers sap, slowjuicers of vruchtensap uit een mooi kleurrijk pak met verschillende soorten fruit erin. Sap bevat veel suiker en dus energie (calorieën). Maar wist je dat zowel vers sap, als sap uit een pak, evenveel suiker en calorieën bevatten als frisdrank? Het drinken van veel vruchtensap vergroot de kans op overgewicht en diabetes type 2. Bovendien bevatten vruchtensappen zuren die het gebit aan kunnen tasten. Eén van de belangrijkste nadelen van vruchtensap is dat het alleen het vocht en de suikers uit fruit bevat. Je kunt dus beter de vrucht eten, dan komen er ook vezels binnen waardoor je lichaam harder moet werken om het voedsel af te breken. Het uiterlijk van een pak vruchtensap is ook vaak misleidend, kijk maar eens op het etiket als je een pak in huis hebt. Je ziet dan het ingrediënt met het grootste percentage vooraan staan, en dit klopt meestal niet met die passievrucht of acai-bessen voor op het pak. Je denkt dus dat je gezond bezig bent, maar na verloop van tijd voel je je weer futloos en slap. Gewoon je fruit gewoon in hele stukken eten. Op die manier vult het het meest, en weet je zeker dat je nergens gezonde stoffen verliest! Is appelsap gezond? Zijn groene smoothies echt gezond? Zijn fruitsuikers beter dan toegevoegde suikers? Zijn zoetstoffen onschuldig? Is kokoswater beter dan sportdrank? Hoe zit het dan met ‘zero’-frisdranken? Zit er suiker in light-frisdrank? Zijn energiedrankjes schadelijk? Ik loop over van de energie in mijn lijf, wat kan ik doen? Heeft een slecht gebit invloed op je gezondheid?