Energie is alles. Je totale energiebehoefte bestaat uit verschillende vormen van energieverbruik: in rust, voor vertering en door te bewegen. Energiehuishouding en energiebalans: je bent er primair zelf verantwoordelijk voor. Vandaag de dag lees je vooral items over moeheid, te weinig energie, moe wakker worden, uitgeblust voelen, je slap voelen, burn-out, oververmoeid, gestresst, overspannen, overwerkt & such & more. Ook emoties en gedachten zijn energievreters. Elk orgaan in het lichaam heeft energie nodig om (goed) te kunnen functioneren. Eten en drinken geeft je lichaam energie, bijvoorbeeld om je warm te houden, om eten te verteren en om te bewegen. Vergis je niet, ook dingen die je waanzinnig en superleuk vind om te doen, kosten energie. Maar wat te doen met te veel energie? Ja, een overschot aan energie… sta daar maar eens bij stil! Dat kan ook! Wat te doen als je niet kunt slapen, je rechtop in je bed zit, omdat je stijf staat van de energie en adrenaline? De eerste stap die je moet zetten om dit op te lossen, is erachter komen wat de oorzaak is. Hier wat tips:

  • Observeer en registreer hoe je eigen lichaam reageert op verschillende situaties.
  • Probeer een slaapdagboek bij te houden.
  • Ga dagelijks sporten, wat je fantastisch vind en vind hier een ritme in. Plan je sport niet te kort in voor je slapen gaan.
  • Doe je niet aan sport, onderzoek welke sport jij geweldig vind om te doen en daar een ritme in kan vinden.
  • Vuistregel: hoe meer je beweegt, hoe meer energie je verbruikt.
  • Eet niet meer dan je nodig hebt.
  • Kijk ook uit met snoepen. Je brein heeft altijd wel behoefte aan suikers.
  • Drink ook zo min mogelijk energierijke dranken zoals frisdrank, vruchtensap, zuivel met toegevoegd suiker of energydrinks. Kies vooral voor gewoon water.
  • Let op jezelf met te vroeg naar bed gaan of te laat opstaan.
  • ‘s Avonds voor het slapen je smartphone, tablet of ander beeldscherm tijdig buiten bereik neerleggen.
  • Probeer te ontdekken of je spanningen, zorgen of je piekergedachten hebt.

Er gaat dus energie je lichaam in en er gaat energie uit. Gezonde voeding blijft in alle omstandigheden belangrijk. Verantwoordelijkheid nemen voor jouw eigen energiehuishouding betekent ook dat je jouw grenzen kent en onderkent. Wat betekent in je kracht staan eigenlijk? Helpt sporten je beter slapen? Waarom is zelfbeheersing belangrijk? Waarom is rust nemen belangrijk? Wat is adrenaline en wat doet het? Neem ik genoeg tijd om te ontladen? Wat helpt mij om mijn gedachten los te laten? Hoe zit het dan met ‘zero’-frisdranken? Zit er suiker in light-frisdrank? Zijn zoetstoffen onschuldig? Zijn energiedrankjes schadelijk? Kan ik beter met of zonder kussen slapen? Wat doet histamine in je lichaam?