Het tegenovergestelde van loslaten is vasthouden. Of je nu wil of niet, er zijn momenten in je leven waarop je dingen los moet laten. Loslaten betekent namelijk ruimte maken voor jezelf. Je leven wordt lichter, leuker en een stuk minder gecompliceerd als je beter wordt in loslaten. Je zou eigenlijk een soort aan en uit knop willen hebben voor je gedachten. Dat je gewoon even die knop kan indrukken als het circus maar niet stil te krijgen is. De eerste stap in oefeningen voor leren loslaten is erkennen dat je het moeilijk vindt om los te laten. Laat los:

  • waar je geen controle op hebt
  • wat anderen van je vinden
  • dat jij niet altijd alles perfect kan doen
  • hetgeen wat jij van anderen verwacht
  • dat niet alles in balans hoeft te zijn
  • de stemmingen van anderen
  • dat de dingen niet altijd gaan zoals jij ze bedacht hebt

Doorgaans heeft het totaal geen zin je te blijven richten op dingen waar je geen invloed op hebt. Een negatieve situatie vasthouden veroorzaakt stress, hoge bloeddruk en het slurpt energie. Richt jezelf eerst op hoe de situatie nu voor jou is en hoe jij er mee omgaat. Het moeilijke aan loslaten is het leren van nieuw gedrag en nieuwe gewoontes. Maar misschien nog wel erger is dat je jezelf tegelijkertijd afsluit voor positieve gedachten, gevoelens en ervaringen. Loslaten hoort bij het leven. Waarom zijn we tegenwoordig zo snel afgeleid? Waarom is zelfbeheersing belangrijk? Toe aan rust? Waardoor ontstaat mentale- en emotionele uitputting? Wat te doen met de opgekropte frustraties? Is hardheid belangrijk? Wat betekent onbeheersbaarheid? Hoe kom ik van mijn woede af? Wat betekent hoog in je emotie zitten?