Histamine is een natuurlijk eiwit dat wordt aangemaakt door lichaamseigen cellen. Daarnaast zit het stofje ook in verschillende voedingsmiddelen. De stof speelt een rol in het maag-darmkanaal en heeft een functie in het afweersysteem. Ook fungeert het als neurotransmitter (een soort hersenhormoon) in het centrale zenuwstelsel; dat wil zeggen dat het invloed heeft op hoe we ons voelen, ons humeur dus. Histamine is een belangrijke stof met nuttige functies die we echt nodig hebben: het zet bijvoorbeeld het immuunsysteem aan tot actie als er een ziekteverwekker binnendringt.

Er zijn drie manieren waarop je lichaam aan histamine komt.

  1. Doordat het lichaam het zelf produceert,
  2. Door voeding te eten met veel histamine,
  3. Door voeding te eten die van zichzelf weinig histamine bevat (de zogenaamde ‘histaminevrijzetters’) maar wel het lichaam stimuleert zelf meer histamine vrij te geven

Voedingsmiddelen die veel histamine bevatten: niet verse vis, spinazie, zuurkool, Parmezaanse kaas, blauw geaderde kaas, Roquefort, rode wijn en gistextract. Een teveel aan histamine kan echter verschillende klachten veroorzaken. Denk aan hoofdpijn, astmatische klachten, een verstopte neus en slapeloosheid. Deze problemen ontstaan vaak pas wanneer een bepaalde ‘histamine-gevoeligheidsdrempel’ wordt overschreden. Deze drempel ligt voor elke persoon anders en is afhankelijk van veel verschillende factoren. Welke voeding is goed voor je longen? Ik loop over van de energie in mijn lijf, wat kan ik doen? Wat brengt gezond eten niet? Genezen op eigen kracht, kan dat?