Of je beter met of zonder kussen kunt slapen, hangt netto onderaan de streep van je slaappositie af. Al gedurende een lange tijd zijn mensen het gewend het hoofd ergens op te laten rusten gedurende de nacht. Ben je een zijslaper, rugslaper of ben je een buikslaper, maakt uit voor je keuze. Als je ‘s ochtends heerlijk uitgerust zonder pijn wakker wordt, dan hoef je je geen zorgen te maken. “If it ain’t broke, don’t fix it”. Op je zij slapen is het beste voor je lichaam, mits je met een kussen slaapt. Een kussen, in combinatie met een goed matras, zorgt er namelijk voor dat je ruggengraat recht loopt, van je heupen tot je hoofd. In doe oertijd sliepen 7000 jaar geleden al met hun hoofd op een stapel stenen met daarover een dierenvacht. Betekent dat je nekklachten, rugpijn of last van je heupen voor kunt zijn. Voor de een is het slapen met een kussen aan te raden, maar voor de ander ook weer niet. Er zijn vele soorten maten en smaken als het gaat om een kussen. Voor de één werkt een dik kussen, voor de ander een dunne, een harde, een zachte en sommigen slapen op een dubbel gevouwen handdoek voor een heerlijke nachtrust. Voor de kwaliteit van het slapen, is het juiste kussen net zo belangrijk als een goed matras. Omdat onze kussens zo diepgeworteld zitten in ons normale leven is het moeilijk om deze omschakeling te maken. Wil je eens uitproberen om zonder kussen te slapen, dan kan dat natuurlijk altijd. Mocht je ervoor kiezen om zonder kussen te gaan slapen, doe dit dan geleidelijk aan. Het is belangrijk het lichaam heel langzaam te laten wennen aan de nieuwe slaaphouding, zodat nekspieren en -weefsel zich geleidelijk kunnen aanpassen en niet beschadigd raken. Begin met het slapen op een opgevouwen handdoek of laken en pas de hoogte steeds naar beneden aan, totdat je eenvoudig zonder kussen slaapt. Is het slecht om voor het slapen te eten? Slaap je beter door het eten van een banaan voor het slapen gaan?