Je zult het misschien niet geloven, maar eten voor het slapen gaan is goed. Naast je killer workout maaltijd is een pre-bed maaltijd een belangrijke maaltijd voor optimale spiergroei en krachtprogressie. Vroeger dacht men dat alles wat je at vlak voordat je ging slapen, door je lichaam in vet werd omgezet. Maar dit standpunt is allang achterhaald. Toch bepaalt de volledige energiebalans of je zult aankomen of niet. Je lichaam krijgt ongeveer de volgende 8 uren lang niets meer binnen, maar vraagt wel om herstel. Het beste is om altijd iets te eten na het sporten, hoe laat het ook is. Je lichaam kan niet herstellen zonder koolhydraten, eiwitten en andere voedingsstoffen. Maar zorg er dan wel voor dat het een juiste soort maaltijd is. Je kunt het beste een eiwitrijke maaltijd zodat je spieren ook door de nacht heen gevoed blijven en zodat je lichaam je spieren niet zal afbreken. Maar eiwitten zijn het belangrijkste. Zuivelproducten zijn een goede keuze. Ze bevatten langzaam verteerbare eiwitten die er gedurende de nacht voor kunnen zorgen dat de spierafbraak beperkt blijft. Let wel op, hoe groter je maaltijd voor het slapen, hoe langer je lichaam doet over het verteren. Dit is goed voor zowel sportfanaten als voor personen die net een paar dagen griep hebben gehad. Zonder de herstelmaaltijd na het trainen, zul je trager herstellen en vermoeider zijn tijdens de volgende training. Indien de herstelmaaltijd niet te veel energie bevat, zal deze ook niet worden omgezet in vet. Junkfood komt dus zeker niet in aanmerking. Overigens is een goede en ongestoorde nachtrust minstens zo belangrijk. Maakt eten na 20:00 uur je dik? Waar haal ik mijn benodigde energie vandaan? Welke brandstof heb ik nodig tijdens het sporten?