Mag je nog eten na acht uur ’s avonds? Met dikke stress kijk je naar de klok. Je was wat later thuis vandaag en daardoor stond het eten later dan normaal op tafel. Nog tien minuten heb je: dan is het 20:00 uur en vanaf dat moment telt elke hap dubbel. Ja toch? Word je dik van laat eten? Alles wat je eet na acht uur ’s avonds, wordt regelrecht omgezet in vet. Dat is wat ons over het algemeen verteld wordt. Je lichaam echt denkt niet om 20.00 uur ‘ik doe helemaal niks meer’. Maar ga je ’s avonds snacken, dan is de kans groot dat je meer eet dan nodig. De verleiding om te veel te eten kan ’s avonds groter zijn. Als je moe bent zijn verleidingen moeilijker te weerstaan. De kans dat je aankomt is dan wel aanwezig. Daarnaast is het ook heel persoonlijk wie wanneer wat eet. Met fruit of een schaaltje yoghurt ’s avonds is niets mis. Sterker nog: je stofwisseling werkt beter wanneer je om de paar uur iets eet. Zorg er alleen voor dat je gezonde tussendoortjes in huis hebt, zodat je niet gedachteloos ongezonde dingen als koek, chocolade, chips en toastjes met brie naar binnen propt. Het gaat erom hoeveel calorieën je in totaal op een dag binnenkrijgt door eten en hoeveel calorieën je verbruikt door bijvoorbeeld beweging. Dit noemen we de energiebalans. Wat je meer eet dan je verbrandt, sla je op als vet. Daardoor kun je aankomen in gewicht. Conclusie: Je wordt dik(ker) als je consistent, over een langere periode meer calorieën eet dan dat je lichaam nodig heeft. Maar dit heeft niets te maken met het tijdstip waarop je eet. De balans is belangrijk. Nog beter gezegd, wij adviseren in onze voedingsschema’s om ’s avonds nog een maaltijd te eten. Zeker wanneer je getraind hebt in de avond. Slaap je beter door het eten van een banaan voor het slapen gaan? Is het slecht om voor het slapen te eten? Zijn koolhydraten dikmakers? Zijn groene smoothies echt gezond? Kan ik altijd vertrouwen wat de fabrikant op het etiket zet?