Fabrikanten en supermarkten verleiden met hun verpakkingen consumenten op allerlei manieren en niet erg eerlijk over de echte gezondheidseffecten van hun voedingsmiddelen. Ze leiden mensen om de tuin met bedrieglijke gezondheidsclaims op de verpakking, waardoor men denkt dat de producten gezond zijn. Het gaat hier onder andere om ‘volkoren graan’ etiketten op suikerrijke ontbijtgranen en ‘laag vetgehalte’ etiketten op yoghurt. Meestal zitten deze voedingsmiddelen bomvol suiker, of er zit gewoon echt niet in wat er op staat. Hoe dan ook wegen kleine hoeveelheden van een gezond ingrediënt NIET op tegen grote hoeveelheden ongezonde ingrediënten zoals suiker of geraffineerde plantaardige olie. Maar ook ‘Natuurlijk’ betekent nog niet meteen dat het ‘gezond’ is. De labels biologisch, vegan en glutenvrij geven veel mensen het gevoel dat het om een gezond product gaat. Dat hoeft niet zo te zijn. Er zijn genoeg glutenvrije producten die vol zitten met ongezonde toevoegingen. En koekjes vol suiker en wit meel kunnen prima biologisch en vegan zijn, maar gezond zijn ze niet. Houd deze gouden regel in gedachte: als op de verpakking van een voedingsmiddel staat dat het gezond is, dan is het dat waarschijnlijk juist niet. Het verschil tussen de verwachting door de informatie op de verpakking en de werkelijkheid kan echter mijlenver uiteen liggen. Wat brengt gezond eten niet? Moet ik dagelijks multivitamine nemen? Zijn zoetstoffen onschuldig? Zijn fruitsuikers beter dan toegevoegde suikers? Waar zitten (veel) eiwitten in? Wat is lactose-intolerantie? Zijn groene smoothies echt gezond? Wat is een gevarieerd voedingspatroon? Zijn koolhydraten dikmakers? Wat mag je niet eten als je noten allergie hebt?