Over het algemeen geldt: hoe langer je eenzijdig eet hoe groter de kans op tekorten. Gevarieerd eten’ is wereldwijd misschien wel het meest gegeven voedingsadvies. Een gevarieerd voedingspatroon houdt in dat je regelmatig tussen verschillende producten varieert. Door zo veel te variëren in verschillende producten krijg je verschillende voedingsstoffen binnen. Dus je eet elke dag anders. Je neemt bijvoorbeeld elke dag een andere groente. Je wisselt af tussen vis, peulvruchten, vlees, ei en noten. In elk product zitten namelijk andere voedingsstoffen en verschillende hoeveelheden daarvan. Eet je elke dag hetzelfde, dan kan je op een gegeven moment een tekort creëren op bepaalde voedingsstoffen zoals vitamines en mineralen. Probeer om de zoveel dagen andere producten uit. Ook zijn we gewoontedieren en vinden we het prettig en makkelijk om een dagelijkse routine vast te houden. Enige vastigheid in een voedingspatroon kan natuurlijk geen kwaad en is ook essentieel. Uiteraard zijn er ook heel veel mensen bewust bezig met hun voedingspatroon en kiezen voor veel variatie. Toch kom je soms bedrogen uit als je denkt goed bezig te zijn. De prachtige verpakkingen en goede marketing doen ons vaak kiezen voor producten die lijken gezond te zijn, maar stiekem toch niets gezonds bevatten. Dus kiezen voor de ene keer ontbijtkoek, dan voor een notenvruchtenreep en de volgende dag voor een bekend ogenschijnlijk gezond tarwebiscuitje met rozijnen levert je uiteindelijk weer dezelfde ingrediënten op. In een ander jasje. In plaats van te focussen op dagelijks variëren is het een beter idee om een selectie te maken van onbewerkte gezonde producten, die binnen je smaak en je budget passen. Zo is de kans groter dat je belangrijke essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt. Zijn groene smoothies echt gezond? Wat doet sporten met je? Waar haal ik mijn benodigde energie vandaan? Wat is functioneel eten?