Waarom is een goed herstel na het sporten belangrijk?

Waarom is een goed herstel na het sporten belangrijk?

24 december 2023 0

Zo hard en vaak mogelijk trainen is beslist niet de beste methode om in vorm te komen. Sterker nog, verwaarloos je het herstel dan ligt overtraining op de loer en zullen je prestaties zelfs afnemen. Ook al ben je tijdens een zware training nog zo goed bezig, eigenlijk breek je je lichaam tijdens een training juist (tijdelijk) af. Als het gaat om sport, zijn we vaak gefocust op het actieve gedeelte. De trainingen, oefeningen en het pushen van ons lichaam om fitter en sterker te worden. Maar een even belangrijk deel van het proces is het nemen van de tijd om ons lichaam te laten herstellen en te rusten na het sporten.

Om voordeel te halen uit een intensieve training heeft het lichaam tijd nodig om te herstellen. Een goed herstel is belangrijk om fris aan de start te staan voor je volgende training en verlaagt ook de kans op blessures. Tijdens een training wordt het lichaam blootgelegd aan een vorm van stress.

  • Het lichaam heeft rust nodig om deze stress te verwerken zodat het bij een volgende training het belastingsniveau beter aankan.
  • Er treden minuscule haarscheurtjes op in het spierweefsel. Het lichaam zal deze “schade” niet alleen herstellen, maar zal het extra weefsel toevoegen zodat het de volgende keer beter kan weerstaan tegen de opgewekte stress.
  • Als er helemaal niet of een te korte periode van rust toegepast wordt om deze spierschade te herstellen én om het lichaam aan te passen aan de intensiteit dan kan het het schadeherstel NIET bijhouden en ontstaat er uiteindelijk een letsel, veelal in de vorm van verrekkingen of spierscheuren.

Gelukkig zijn er meer manieren om spierherstel te bevorderen.

  • Sluit je training goed af.
  • Genoeg drinken
  • Voeding tijdens en na het sporten
  • Voldoende slaap
  • Douchen, bad nemen of sauna.
  • Een massage.
  • Luister naar je lichaam.

Rust en herstel zijn net zo belangrijk als trainen wanneer het gaat om het behalen van maximale resultaten en het voorkomen van blessures. Simpel gezegd: als je traint, is dit stress voor je lichaam en moet je lichaam hiervan herstellen. Rustdagen zorgen ervoor dat je spieren, botten, zenuwen en weefsel kunnen ‘heropbouwen’. In combinatie met de juiste voeding en voldoende slaap, kan je lichaam zo sterker worden dan voorheen.

Wat is de betekenis van het SAID-principe? Wat is progressive overload? Wat is overtraining? Is er relatie tussen stress en blessures? Hoe kan ik vermoeidheid tijdens het trainen verminderen? Hoe kan ik mijn zelfherstellend vermogen bevorderen? Wat is een herstelcoach? Je spierherstel versnellen? Welke risicofactoren zijn er die de kans op een blessure verhogen? Waarom is rust nemen belangrijk? Wat betekent jezelf tegenkomen? Mijn benen trillen na het sporten, waarom is dat? Hoe nuttig is maximaal trainen? Wat is trainen op karakter? Wat is de betekenis van helemaal losgaan?

Klik hier voor ons
This is default text for notification bar