Het woord overtraining hoor je steeds vaker. Maar wanneer ben je nou echt overtraind? Overtraindheid is een vervelende, vaak langzaam insluipende vorm van overbelasting. Het kan een heel seizoen doen mislukken. Je kunt overtraining vroegtijdig onderkennen. Men spreekt van overtraining wanneer de balans tussen belasting en belastbaarheid in hoge mate verstoord is. Onder belasting verstaan we al datgene wat het lichaam ondergaat. De belastbaarheid is datgene wat de mens lichamelijk én psychisch aankan. Als je beter wilt worden in je sport is het belangrijk om regelmatig te trainen. Hoe vaker je traint, des te meer progressie je boekt. Maar dit is niet helemaal waar. Je lichaam kan maar een bepaalde belasting aan. Als je het lichaam te zwaar en te vaak belast, nemen de sportprestaties af. Steeds moe zijn door overtraining? Kan dat? Jazeker kan dat! Het lichaam krijgt dan te weinig rust om te herstellen. Je neemt teveel hooi op je vork waardoor er een situatie ontstaat waarbij de sportprestaties blijven verslechteren en de (acute en directe) vermoeidheid toeneemt. Overtraining kan ook zorgen voor constante of periodes van extreme vermoeidheid. Mijn benen trillen na het sporten, waarom is dat? Wat is supercompensatie? Hoe nuttig is maximaal trainen? Wanneer wordt sporten ongezond? Wie of wat is de man met de hamer? Wat is progressive overload? Welke brandstof heb ik nodig tijdens het sporten? Waar haal ik mijn benodigde energie vandaan?