Ongezond sporten klinkt gek, maar het kan. Maar ook met sporten is er zoiets als ’te veel van het goede’. Om gezond en fit te blijven is het belangrijk voldoende te bewegen. Jezelf even lekker afmatten kan heerlijk zijn en bovendien is het ook nog eens een hele fijne uitlaatklep. Toch kent sporten ook een ongezonde kant, een donkere en destructieve kant. Durf je ook naar die signalen te luisteren? Ben je een heel fanatieke sporter, dan wil je graag optimaal resultaat in zo min mogelijk tijd. Maar las je tussen het vele en intensieve sporten niet genoeg hersteltijd in, dan voel je dit aan je spieren. Spierpijn, oftewel beschadigde of ontstoken spieren, is een duidelijk teken dat je even rustig aan moet doen. Ook je pezen, gewrichten en botten kunnen protesteren wanneer je te veel van je lichaam vraagt. De pijn van overbelasting, zoals spierpijn of gewrichtspijn, kun je negeren, maar de gevolgen zoals langdurige blessures vaak niet. Want alles uit jezelf halen tot je helemaal leeg bent, heeft juist het omgekeerde effect. Als de hersteltijd te kort is na een intensieve training, ben je juist eerder vatbaar voor ziektes. Zeker in de winter, wanneer men last heeft van een verminderde weerstand. Linksom of rechtsom extreme inspanning, vooral gedurende langere tijd, is niet goed voor het hart. Met extreme sporten is op zich niets mis, op voorwaarde dat je het verantwoord aanpakt. Ook is het belangrijk om te variëren. Focus je de ene dag op krachttraining, terwijl je de andere dag lekker gaat hardlopen in het bos. Er is altijd wel een doel dat bereikt moet worden. Soms sta je op de automatische piloot te sporten, te doen wat je gewend bent om te doen om weer ‘die’ rust in je kop te krijgen. Wat je vaak hoort vandaag de dag is dat er véél meer gesport moet worden omdat iedereen te dik schijnt te zijn en hierdoor legt men de lat op een krampachtige manier steeds hoger. Ook wordt de realiteit in allerlei soorten van media vaak rooskleuriger voorgesteld met allerlei Kumbaya verhalen. Je kijkt naar de televisie of op internet en het lijkt alsof je na 2 maanden trainen al de marathon kan lopen. Men spiegelt zich hieraan, met alle gevolgen van dien. Kiezen voor een sportieve levensstijl is een goede zaak. Toch betekent dit niet dat je iedere dag moet gaan sporten en tot het gaatje moet gaan. Steeds meer kunnen niet meer zonder sport en duiken het liefst iedere dag de sportschool in. Sporten is in 99 procent van de gevallen ontzettend goed voor je. Kortom: geniet van het sporten en laat je niet van de wijs brengen door de gedachte dat je altijd heel fanatiek of vaak moet sporten. Gezond sporten is sporten op een manier waarbij jij je goed voelt zonder dat je ’te’ veel van je lichaam eist. Wat betekent bigorexia? Hoe nuttig is maximaal trainen? Mijn benen trillen na het sporten, waarom is dat? Waarom moet ik kotsen na een heftige workout? Wat is een hongerklop en hoe kan ik deze voorkomen? Is het normaal dat je duizelig wordt tijdens het sporten? Wie of wat is de man met de hamer? Welke brandstof heb ik nodig tijdens het sporten? Waar haal ik mijn benodigde energie vandaan? Welke voeding kun je het beste eten tegen spierpijn? Wat is een gevarieerd voedingspatroon? Wanneer wordt sporten ongezond? Wat zijn de signalen dat je verslaafd bent aan sporten?