Er is niks mis mee om je maximaal in te zetten, je helemaal het zweet te werken om alles uit een workout te halen! Maar als je zo intensief bezig bent kan het zijn dat je spieren beginnen te trillen. Dit is weer wat anders dan spierkramp, wat extreme oncontroleerbare spiersamentrekkingen zijn. Trillende spieren (spiertremoren) bij of na inspanning geven eigenlijk aan dat de belasting op dat moment te hoog is. Loop je te hard van stapel, dan is de kans veel groter dat je gaat verzuren, of in elk geval door je koolhydraten raakt, dan wanneer je rustig opwarmt en geleidelijk toe werkt naar een hogere intensiteit. Je kunt dit zien als een teken dat er nog wat werk aan de winkel is wat betreft je spierkracht. Pak ook voldoende rust tussen je sessies door. Toch kan té hard gaan in de gym ook leiden tot flinke blessures. Een andere oorzaak van trillende spieren kan een suikertekort zijn. Zorg er sowieso voor dat je energievoorraad gevuld is voordat je begint met sporten. Vergeet niet om tijdens en na het sporten genoeg te drinken! Hoe nuttig is maximaal trainen? Wat zijn veel voorkomende klachten tijdens het sporten? Wanneer wordt sporten ongezond? Wat doet sporten met je? Wat is overtraining? Wat is knowledge-based sporten? Is het normaal dat je duizelig wordt tijdens het sporten? Welke brandstof heb ik nodig tijdens het sporten? Heeft sporten ook nadelen? Wat is verzuren? Wat is ontspanning door inspanning?