Wie kent het niet? Moe en lamlendig wakker worden en vervolgens met een rothumeur de dag door komen, waar je omgeving die dag ook niets aan heeft. Ook de concentratie heeft hieronder te leiden en vaak ben je dan ook nog eens emotioneler dan normaal. Velen kampen hiermee, terwijl je na een goede nacht slapen eigenlijk vol energie zou moeten zitten. Ondanks je denkt dat je voldoende goede nachtrust hebt gehad, wordt je de volgende dag wakker alsof je de hele nacht hebt doorgehaald op een party. Wat zijn de meest voorkomende oorzaken:

  • Onregelmatige slaaproutine (je slaapcyclus is niet optimaal)
  • Ongezonde levensstijl (je krijgt te weinig cruciale voedingsstoffen binnen, vitaminetekorten, je drinkt te weinig en je beweegt niet voldoende)
  • Chronische stress (je hebt teveel langdurige stress)

Het klinkt misschien te makkelijk, maar de oplossing zit in Rust, Reinheid en Regelmaat. Het gaat doorgaans om een tekort aan diepe slaap, ofwel REM-slaap. Het is mogelijk om met een korte nachtrust toch fit wakker te worden als je veel diepe slaap en REM-slaap hebt gehad. In je REM-slaap verwerk je alle indrukken en ervaringen van je dag. Hoeveel slaap we nodig hebben, verschilt per persoon. De meeste volwassenen hebben tussen de 7 en 9 uur slaap nodig. Maar slapen gaat niet alleen over kwantiteit (hoeveel uur je per nacht slaapt) maar vooral om de kwaliteit (hoe effectief jouw slaap is). Als je te weinig diepe slaap of REM-slaap krijgt dan moet je zeker je slaapkwaliteit gaan verbeteren. Minimaal 8 uur slaap is geen enkele garantie voor een uitgeruster gevoel. Sommigen worden al uitgerust wakker na vijf uren slaap, terwijl anderen zich pas na tien uur slapen helemaal fit voelen. Een slaaproutine zal per persoon verschillen en zal afhankelijk zijn van gezinssituatie, werk en persoonlijke voorkeuren. Neem ook eens tijd voor jezelf, sta ook eens serieus stil bij de klachten die je ervaart en vraag je af wat is er nou daadwerkelijk aan de hand is. Gun je lichaam en mind een betere slaapkwaliteit. Alleen langer slapen gaat het niet voor je doen. Vermijd ook cafeïne en alcohol voor het slapen gaan. Blijf je moe wakker worden, breng dan een bezoek aan je huisarts. Moe, lusteloos en futloos? En nu? Wat doet veel slapen met mij? Hoe kan ik me snel fit voelen? Neem jij tijd om te ontladen? Toe aan rust? Waardoor ontstaat mentale- en emotionele uitputting? Genezen op eigen kracht, kan dat? Hoe geef ik mijn immuunsysteem een boost? Is het slecht om voor het slapen te eten? Wat is ontspanning door inspanning? Ben ik een ochtend- of een avondmens?