Net zoals te weinig slapen is ook teveel slapen niet goed voor het lichaam. Je lijf slaapt om te herstellen, te repareren, op te bouwen en te reorganiseren, zodat je overdag normaal kunt functioneren. Denk even aan een nachtje doorhalen. We kennen het allemaal wel. Gemiddeld probeert men de dag daarop een zogeheten slaapschuld in te halen. Je haalt het natuurlijk niet 100,00% op, maar je slaapt wel meer dan gebruikelijk. Denk ook maar aan iemand die grieperig of ziekjes is, die slaapt ook meer. Je lijft levert, doet hetgeen wat nodig is en herstelt dan weer. De ‘juiste’ hoeveelheid slaap is persoonlijk. De gouden vuistregel van voldoende slaap voor een gezond volwassen persoon is 8 uur slaap per nacht. Maar dit verschilt per persoon. Ergens tussen zeven en acht uur slaap per etmaal is normaal en gezond is voor de meeste volwassenen van 18 tot 64 jaar. In de meeste studies en door de meeste slaapexperts wordt echter meer dan negen uur slaap per etmaal beschouwd als buitensporig lang voor een volwassenen. Word je nu echt ongezond van te lang in je bed liggen? Je bent passief, voelt je passief, gebruikt je spieren niet waardoor je lichaam ze maar gaat afbreken, je doorbloeding verslechterd en je algehele conditie gaat achteruit. Waar het toe kan leiden is een reeks aan  verschillende lichamelijke klachten. Ga op zoek naar de echte onderliggende oorzaak. Het lichaam heeft het meeste baat bij regelmaat. Probeer daarom elke avond rond hetzelfde tijdstip naar bed te gaan. Voordat je gaat slapen kun je nog even lezen om tot rust te komen. Sta ’s ochtends zoveel mogelijk op hetzelfde tijdstip op. Natuurlijk kun je in het weekend uitslapen, maar blijf dan niet te lang in bed liggen. Zorg daarnaast voor een prettige slaapomgeving. Een donkere, goed geventileerde en opgeruimde slaapkamer, een comfortabel matras en een warm dekbed. Daarnaast is het verstandig om niet te zwaar te eten of cafeïne te drinken voordat je gaat slapen. Warme melk of een banaan kunnen de slaap juist bevorderen, door het daarin aanwezige tryptofaan. Kun je slaaptekort inhalen? Helpt sporten je beter slapen? Waarom is rust nemen belangrijk? Slaap je beter door het eten van een banaan voor het slapen gaan? Zijn meditatie en slaap hetzelfde? Kan ik beter met of zonder kussen slapen? Is het slecht om voor het slapen te eten?