Waarom het goed is om voor het slapen nog een banaan te eten? Slaap is van vitaal belang is voor onze gezondheid. Iets eten voor het naar bed gaan wordt doorgaans afgeraden (maar met een knorrende maag gaan slapen is ook geen optie). Geldt dat ook voor een banaan? Fruit is natuurlijk altijd een gezonde snack. Maar wie voor het slapengaan nog iets wil eten, kiest het beste voor een banaan. Bananen bevatten antioxidanten, vezels, natrium, mineralen, kalium als magnesium. De voedingsvezels in een banaan dragen bij tot een gezonde spijsvertering en darmflora (zorgen voor een goede stoelgang). Kalium en magnesium zijn natuurlijke spierverslappers. Ook zitten bananen boordevol koolhydraten, die kunnen ook in je voordeel werken als je probeert te slapen. Allemaal stoffen die nodig zijn om je lichaam gezond te houden. Een banaan voor het slapen gaan heeft het meeste effect bij mensen die een tekort hebben aan magnesium of kalium. Deze voedingsstoffen helpen namelijk om de nachtrust te bevorderen. Maar bananen bevatten daarnaast ook nog een stofje genaamd tryptofaan, en dat heeft indirect invloed op je slaapgedrag. Wanneer je meer tryptofaan binnenkrijgt via je voeding, kun je meer serotine aanmaken, waardoor je beter slaapt. Ook zijn bananen caloriearm. Let wel op: voedingsexperts raden aan om maximaal twee banaan per dag te eten en af te wisselen met andere fruitsoorten. Een banaan is heel gezond, maar dit betekent niet dat het ook gezond is om er bijvoorbeeld vijf per dag te eten. Bananen bevatten namelijk veel fruitsuiker (fructose). Ook andere voedingsmiddelen als walnoten, amandelen, zure kersen, Ananas, mosterdzaad, lijnzaad, venkelzaad, zonnebloempitten, tomaten, olijfolie, melk, honing, pindakaas, sinaasappel, kiwi’s, vette vis, kamillethee, wijn en bier hebben sporen van melatonine in zich. Er zijn ook manieren om je slaaptekort aan te pakken, zoals meditatie. Kun je slaaptekort inhalen? Maakt eten na 20:00 uur je dik? Waar haal ik mijn benodigde energie vandaan? Welke brandstof heb ik nodig tijdens het sporten?