Hoe kan ik mijn spieren ontspannen?

Hoe kan ik mijn spieren ontspannen?

19 maart 2024 0

Waarom het belangrijk is om je spieren te ontspannen? Wanneer er teveel spierspanning is, zal dit de flexibiliteit van het lichaam beïnvloeden. Bij langdurige gespannen spieren kunnen er trekkende of doffe pijnen ontstaan, de pijnlijke spieren voelen verdoofd of gevoelloos aan. Deze minder soepele spieren oefenen druk uit op de zenuwen met als resultaat tintelingen, slapende ledematen of een verdoofd gevoel. Kortom: gespannen spieren óntspannen is dus key. Onze tips om je spierspanning te verminderen:

  • Beweging zorgt voor een goede doorbloeding en helpt je spieren weer los te maken. Het zorgt er ook voor dat je spieren nadien weer beter kunnen ontspannen. Denk hierbij aan wandelen en fietsen, maar ook sporten zoals zwemmen, tennissen of hardlopen;
  • Een positief gevolg van beweging is ook de productie van Endorfine in je lichaam; het hormoon dat voor een geluksgevoel zorgt. Door regelmatig te bewegen worden de spieren versterkt, wat de druk op de gewrichten verlaagt. Hierdoor zullen de stijve spieren in de ochtend geleidelijk afnemen;
  • Magnesium bevordert de spierontspanning. En werkt dus kalmerend. Zo vermindert het ook direct stress. Het wordt daarom ook wel het anti-stress mineraal genoemd;
  • Neem een goede zithouding aan achter je computer. Een rechte rug en je knieën in een hoek van 90 graden;
  • Een warm bad of een warme douche kan ook een hoop goed doen;
  • Ademhalingsoefeningen. Je kunt jezelf tot rust brengen door langzamer en dieper te ademen. Ontdek hier twee handige technieken die je daarvoor kunt gebruiken;
  • Spierontspanningsoefeningen of Progressieve Relaxatie. Dit is een ontspanningsoefening waarbij je leert spanning in je spieren los te laten. Deze techniek werkt volgens het principe dat je verschillende spiergroepen om de beurt aanspant en vervolgens ontspant. Ontspanning van de spieren geeft een gevoel van zwaarte of warmte.
  • Gerichte spiermassage.

Er kan ook sprake zijn van andere oorzaken, zoals:

  • Er kan ook sprake zijn van een spierknoop. Een spierknoop ontstaat als een spier niet meer goed kan ontspannen. Een spierknoop kan ontstaan door een direct trauma, bijvoorbeeld door je heel hard te stoten, of door overbelasting tijdens het sporten. In de praktijk zie je ook vaak een verkeerde houding als oorzaak.
  • Angsten en zorgen die iedereen wel eens heeft gaan minder vaak gepaard met lichamelijke klachten. Personen met een gegeneraliseerde angststoornis hebben vaak een rusteloos, gespannen of opgejaagd gevoel. Spierspanningen kunnen samengaan met trillen, een rillerig gevoel, pijn of gevoelige spieren.
  • Stress kan ook zorgen voor gespannen spieren. Dat stress nadelige gevolgen heeft voor ons lichaam wist je waarschijnlijk al. Als je echter voor langere periode stress ervaart kan je lichaam niet goed meer herstellen en zal je dit ook op fysiek gebied merken.

Waar alle experts het over eens zijn is dat het belangrijk is om de oorzaak aan te pakken. Het is belangrijk om te kijken naar het geheel. Het gaat niet enkel om het losmaken van de spier(en), maar de gehele spierketen moet in balans gebracht worden. Je zult trouwens merken dat, wanneer je eenmaal in staat bent je lichamelijk beter te ontspannen, vanzelf ook je gedachten meer tot rust komen.

Wat is overtraining? Wat is spierpijn? Je spierherstel versnellen? Hoe kan ik stijve spieren voorkomen en behandelen? Leidt meer eiwit tot meer spiergroei? Welke voeding kun je het beste eten tegen spierpijn? Hoeveel eiwitten heb ik nodig voor spieropbouw? Waarom is spiertraining essentieel tijdens de overgang? Wat is muscle memory of spiergeheugen? Mijn benen trillen na het sporten, waarom is dat? Kan ik teveel trainen? Wat betekent algehele malaise? Hoe belangrijk is douchen na een workout nou echt? Los ik oververmoeidheid op met slapen? Helpt sporten je beter slapen? Wat betekent macht der gewoonte? Is er verschil tussen lichamelijke en mentale vermoeidheid? Hoeveel uur slaap heb ik nodig? Is goed leren ademen belangrijk? Moet je door je neus of mond ademen? Wat is de Kabat-Zinn methode? Wat is de Jacobson methode? Is goed leren ademen belangrijk? Wat doen je heupen?

Klik hier voor ons
This is default text for notification bar