Of je herstelvoeding nodig hebt is afhankelijk van de intensiteit en duur van jouw training. Een gezond, fit, sterk en afgetraind lichaam begint bij keihard sporten. Maar dan ben je er nog niet, want het uiterste vragen van je lichaam is pas het begin. Ook op de moment dat je niet aan het sporten bent, moet je aan je lichaam denken. Vooral na het sporten is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Je vraagt namelijk veel van je spieren en het is belangrijk dat je ook wat teruggeeft. Goede voeding kan helpen bij spierherstel na het sporten. Als je een uur hebt gewandeld of op een zondagmiddag een stuk gefietst hebt, heb je geen herstelvoeding nodig. Je energiereserves zijn dan niet aangesproken en je hebt nauwelijks tot geen spierschade opgelopen. Je kunt gewoon je normale dagelijkse eetpatroom-ritme aanhouden. Heb je net anderhalf uur een explosieve vechtsport training gedaan of sta je 5 keer per week te crossfitten? Dan is herstelvoeding erg belangrijk. Je hebt dan je energiereserves aangesproken, spierschade opgelopen en vocht verloren. Herstellen kan prima met normale eiwitijke voedingsmiddelen, zoals zuivel, kip, vis, peulvruchten of noten. Doorgaans heb je echt geen potten eiwitpoeder of andere eiwitsupplementen nodig. Wist je dat gewone groente en fruit zoveel gezonde stoffen bevatten dat je elke dag gemakkelijk alle belangrijke voedingsstoffen binnen kunt krijgen? In sommige situaties kunnen eiwitsupplementen wél makkelijk zijn. Bijvoorbeeld als je na een training snel door moet naar je werk of als je meerdere keren op een dag traint. Ligt je eiwitbehoefte erg hoog en krijg je geen kwark meer weggegeten? Ook dan kan een eiwitsupplement handig zijn. Zorg in ieder geval dat je eiwitpoeders, shakes en repen gebruikt als aanvulling op je normale voedingspatroon. Eerst je normale voeding op orde, dan pas de extra’s! Hoe kan ik mijn zelfherstellend vermogen bevorderen? Genezen op eigen kracht, kan dat? Wat brengt gezond eten niet? Los ik oververmoeidheid op met slapen? Wat is een herstelcoach? Hoe geef ik mijn immuunsysteem een boost? Wat is veranderingsbereidheid?