Als je genoeg slaapt en toch moe bent ligt het kennelijk niet meer aan de duur van je slaap, maar aan de kwaliteit ervan. Iedereen weet wel hoe het voelt om af en toe moe te zijn. Na een nacht weinig slaap of een nachtje doorhalen met (te) veel gezelligheid is het logisch dat je een of meerdere dagen erna moe bent. Nu is het zo dat meer slaap niet altijd beter is. Er is een optimum. Van teveel slaap wordt je juist weer slaperig en kun je de hele dag een mistig gevoel overhouden. Stel jezelf eens de volgende vragen:

  • Heb jij een goed slaapritme?
  • Doe jij voldoende aan lichaamsbeweging per dag?
  • Ga je voldoende naar buiten?
  • Ben je te zwaar?
  • Heb je een gezond eetpatroon?
  • Drink je regelmatig alcohol?
  • Zorg voor voldoende ontspanning en leuke dingen?
  • Ben je onderhevig aan stresssituaties?
  • Ben jij een piekeraar?
  • Ben je vaak geïrriteerd?

Wanneer je weet wat de oorzaak van je moeheid, kun je het probleem bij de kern aanpakken. Een keertje uitslapen is natuurlijk geen probleem, maar maak er alsjeblieft geen gewoonte van. Kun je slaaptekort inhalen? Waarom ben ik steeds zo moe? Wat zijn de grootste problemen van deze tijd? Wat doet veel slapen met mij? Wat is stress? Waarom ben ik de ene keer fitter dan de andere keer? Ik heb een trillend ooglid en hoe kom ik ervan af? Wat is ontspanning door inspanning? Zijn meditatie en slaap hetzelfde? Heeft leefstijl invloed op je mentale en fysieke gezondheid? Hoe kan ik mijn zelfherstellend vermogen bevorderen?