Stress. We hebben er allemaal weleens last van. Maar de oorzaken én symptomen zijn voor iedereen anders. Stress betekent niets anders dan spanning of druk. Stress is niet per definitie ongezond. Je hebt een bepaalde mate van stress nodig om goed te kunnen functioneren. Gezonde stress is de spanning die je voelt voor een examen, optreden, sollicitatiegesprek of andere spannende gebeurtenis. De belangrijkste stresshormonen zijn adrenaline, cortisol en noradrenaline. Deze hormonen komen goed van pas in een acute stresssituatie. Dit zijn de meest voorkomende lichamelijke klachten: hoofdpijn, misselijkheid, hartkloppingen, maagklachten, buikklachten, rug- en nekklachten, duizelingen, overmatig transpireren, versnelde hartslag en/of ademhaling, trillen, (chronische) hyperventilatie, huidaandoeningen en verhoogde bloeddruk. Stress uit zich niet alleen in lichamelijke klachten. Het kan ook iets doen met je emotionele gesteldheid. Dit zijn de veelvoorkomende klachten: moeite met concentreren, piekeren, vergeetachtig zijn, te veel of te weinig eten en slecht slapen. Iedereen ervaart weleens stress, maar wat als het langer aanhoudt, hevig is of je stressklachten ervaart? Stress kan ook leiden tot een ongezonde leefstijl, zoals eetbuiten (het zogenaamde ’troost-eten’, ‘comfort-food’ of ‘snack-trek’), onvoldoende bewegen en alcoholconsumptie. Ernstige stressklachten dragen bij aan de ontwikkeling van een burn-out, depressie of angststoornis. Dat wil je voor zijn. Helpt op vakantie gaan altijd tegen stress? Wat is adrenaline en wat doet het? Genezen op eigen kracht, kan dat?