Wat te doen bij een paniekaanval?

Wat te doen bij een paniekaanval?

16 november 2022 0

Een stevige paniekaanval is behoorlijk beangstigend. Een paniekaanval is een korte periode van hevige angst die binnen tien minuten tot een hoogtepunt komt. Je kunt spanning herkennen in je lichaam, gedachten en gedrag. Je hebt bijvoorbeeld last van:

  1. Hoofdpijn
  2. Buikpijn
  3. Veel piekeren
  4. Prikkelbaar reageren
  5. Hartkloppingen
  6. Duizeligheid
  7. Transpireren
  8. Gevoel van ademnood.

Deze aanvallen worden door een persoon als catastrofaal beleefd. Dit zijn alarmbellen die je beter niet kunt negeren. Door angst kun je bevriezen en daardoor kan het moeilijk zijn om stappen te zetten in een andere richting. Zulke gevoelens zijn heel menselijk. Hoe haal je jezelf uit een paniekaanval?

  1. Neem bijvoorbeeld een slok water.
  2. Loop even naar buiten.
  3. Doe een paar kniebuigingen.
  4. Ga hardop lezen.
  5. Praat even met iemand.
  6. Ga iets actiefs doen: een eind fietsen, rennen of wandelen.

Angst is vaak een voorbode van paniek De angst voor een paniekaanval kan je leven gaan beheersen. Je kunt zelf dingen doen om je angst te verminderen, zoals:

  1. Schrijf op wat er precies gebeurt op angstige momenten.
  2. Blijf de dingen doen die je eng vindt.
  3. Beweeg veel en slaap genoeg.
  4. Probeer veel te ontspannen, bijvoorbeeld met yoga, wandelen of door iemand te bellen.

Een paniekaanval is een heet heftig gevoel. Accepteer dat je een paniekaanval hebt. Je kunt een paniekaanval het best zien als een voorbeeld van “angst voor de angst”. Dat je lichamelijke gevoelens ervaart bij een paniekaanval is logisch. Angst is namelijk bedoeld om je lichaam klaar te maken om te vechten of te vluchten. Als je een leeuw tegenkomt, moet je immers snel in actie komen. Je kunt je gevoelens niet controleren, maar je kunt wel kiezen hoe je met jouw emoties omgaat. Als je op het moment van een paniekaanval kunt leren ontspannen, zal dat dus helpen om de effecten van een paniekaanval minder te maken. De juiste balans tussen inspanning en ontspanning is heel belangrijk. Het is fijn als je er niet alleen voor staat wanneer je een paniekaanval hebt. Verstop je dus niet, maar neem iemand in vertrouwen. Hoe zou jij reageren als een vriend of vriendin zegt dat hij/zij een paniekaanval heeft? Dan wil je er toch ook voor diegene zijn? Helpt weerbaarheidstraining tegen overmatig piekeren? Waarom is zelfbeheersing belangrijk? Wat is de relatie tussen angst, spanning en pijn? Wat is primair gedrag? Wat is (CSR) Combat Stress Reaction? Wat doet stress met je in een gevechtssituatie? Wat is mijn gemoedstoestand? Wat is HSRT? Waar komt de angst vandaan? Is goed leren ademen belangrijk? Wat betekent lijdzaam verzet? Wat is ontspanning door inspanning? Wat betekent een kort lontje hebben?