Angst en choken zijn gevoelens waar sporters jammer genoeg wel eens last van hebben. We zien het regelmatig in sport. Als het er om gaat dan lijken sommige sporters er altijd te staan en presteren ze naar verwachting, maar sommige sporters bezwijken juist onder de druk. Waar komt je angst vandaan? Als sporters angst voelen komt dat vaak omdat ze óf bezig zijn met het verleden óf met toekomstige situaties. Alleen heb je geen invloed op het verleden of de toekomst. Het enige waar je invloed op hebt is het huidige moment. Maar wat kan jij doen om je angst in het huidige moment te overwinnen? Om beter met die angst om te kunnen gaan is de eerste stap herkennen dat je die angst ervaart. Het is belangrijk dat je weet dat het mogelijk is om beter met die angst om te leren gaan! Door te focussen op je ademhaling kun je je angst verminderen. Laat de uitkomst van de wedstrijd of de training los. Als je alleen maar gericht bent op het idee dat je moet winnen of goed moet presteren (dit zijn eindresultaten en gevolgen) dan ben je bezig met dingen waar je geen directe invloed op hebt. Verleg daarom je aandacht naar het proces en richt je op je taak. Ga situaties die je spannend vindt niet uit de weg. Omarm juist deze momenten want dit zijn momenten waarop je kunt groeien als sporter. Wat is een adrenaline rush? Hoe overwin je de angst om klappen te krijgen? Wat is de relatie tussen angst, spanning en pijn?