Klappen krijgen? Hoe overwin je de angst om te vechten? Mentale training in vechtsport is onmisbaar. Het kunnen ontvangen en verwerken van pijn is immers één van de belangrijkste onderdelen van een vechtsport. Een gevecht wordt vaak al gewonnen voordat hij begint. Een mentaal sterke vechter staat bij aanvang 10 punten voor. Het verschil tussen vechtsport en andere sporten is, dat veel van deze sporten niet leiden tot fysieke pijn. Bij vechtsport gaat het erom dat je in staat bent om je angst om pijn te lijden overwint en dat je je niet laat intimideren door je tegenstander. Wat is het verschil tussen een vechtsport en zelfverdediging? Op straat moet je niet met je aanvaller gaan (wedstrijd-) vechten. Totaal andere tak van sport. Bij een straatgevecht is dat weer totaal anders, want daar heb je geen ring, geen scheidsrechter, geen UFC regels, geen tijdsklok of bokshandschoenen om jezelf te beschermen. Tijdens een straatgevecht jezelf verdedigen kan het verschil zijn tussen leven en dood. Op straat zijn er vaak 2 of meerdere tegenstanders. Wat ga je allemaal met zelfverdediging leren? Beweeg mee met de klap. Houd je ogen open om te blijven zien wat er gebeurt. Vergeet niet dat het leren om een klap op te vangen meer vergt dan alleen maar lezen hoe je dat moet doen. Je zal lichaam en geest moeten conditioneren, en het vergt veel tijd en werk. Pijn is subjectief. De één heeft er meer last van dan de ander. Fysiek uithoudingsvermogen is daarentegen te trainen. Sommige zenuwen, zoals degene in het scheenbeen, kunnen zelfs uitgeschakeld worden door ze veelvuldig te prikkelen. Maar ook zoiets als adrenaline, een briljant hormoon dat vechters de mogelijkheid geeft om te overleven in noodsituaties. Waar moet je op letten bij het doen van een cursus zelfverdediging? Wat is conditionering? Wat betekent face your demons?