De stoplichtmethode heeft als doel het hanteren en mogelijk voorkomen van agressief of onbegrepen gedrag en te anticiperen op een (mogelijke) crisissituatie. Doorgaans gaat het dan om boos zijn, agressief reageren. Bij de ‘ontwikkeling’ van een crisis neemt bij de persoon waar je mee te maken hebt de grip op de situatie af (controleverlies) en de angst toe. Bij de toename van angst treden gedragsveranderingen op ten opzichte van het ‘normale’ gedrag. Door die gedragsveranderingen (tijdig) op te merken en zodoende al in een vroeg stadium op die veranderingen te reageren kan escalatie worden te voorkomen. Ieder mens heeft een reactie keuze moment. Een stoplicht (eigenlijk verkeerslicht) iedereen kent het wel. De stoplichtmethode is een methode die geschikt is voor personen die het moeilijk vinden om een keuze te maken als ze erg emotioneel zijn. Wat is directief handelen? Dat reactie keuze moment zit als je het vergelijkt met een stoplicht bij het oranje/gele licht. Dat is het moment dat je nog kan kiezen wat je doet. Groen licht is het licht van dat je je capabel en competent voellt. Je hebt jezelf in de hand en je kunt het aan. Het oranje/gele licht is het licht dat je spanning voelt opkomen. Er gebeurt iets wat je niet fijn vind. Dit is een situatie die uit de hand kan lopen maar dat wil ik voorkomen. Je zal moeten kijken waar je bang voor bent, welke hulp je nodig hebt en of je in die situatie wilt blijven. Het rode licht staat voor STOP. De spanning is heel hoog nu er dreigt een boze uitbarsting of er is al een uitbarsting gaande. Belangrijk is om hier de schade te beperken en eigenlijk te voorkomen dat het rood wordt. Vooral geen dingen te doen waar je later spijt van krijgt. Waarom de BLUS-methode bij het stapsgewijs brengen van slecht nieuws? Kun je met de LSD gesprekstechniek agressie voorkomen? Wat is het ABCD-model?