Ademhaling is super belangrijk tijdens het sporten en ontspannen. Er zijn zoveel verschillende soorten dat je waarschijnlijk door de bomen het bos niet meer ziet. Wanneer iemand veel last heeft van stress en een slechte fysieke conditie, is dit vaak terug te zien in de kwaliteit van je ademhaling. De kwaliteit van leven is slecht, dus is de kwaliteit van je ademhaling dit ook. Door de kwaliteit van je ademhaling te veranderen, kun je de kwaliteit van je leven veranderen. Ademhalen doe je gelukkig vanzelf. Je hoeft er niet over na te denken, je lichaam regelt het vanzelf. Je ademhaling past zich steeds automatisch aan: lig je lekker te relaxen op de bank, dan adem je rustig, sta je te zwoegen tijdens het sporten, dan adem je sneller. Tenminste zo zou het moeten zijn. Welke sport je ook doet: als je sneller ademt dan nodig is, verbruik je te veel energie. Als je stoeit met je ademhaling, raad ik aan om rustig te sporten. Na een intensieve training heeft het lichaam zo’n 36 uur nodig om te herstellen. Als je klaar bent met sporten, zit die ademhaling nog hoog. Je kunt heel slecht herstellen als je nog te lang nahijgt. Met een ademhalingsoefening worden de frequentie en het activiteitenniveau weer gelijk. Adem in door je neus en uit door je mond. Tuit hierbij goed je lippen, zodat je een goede druk opbouwt in je longen. Zuurstof gaat pas onder een bepaalde druk efficiënt je bloed in. Als jij je lippen tuit, gebeurt dat. Een klein gaatje, grotere weerstand: dat werkt. Doe dit een minuut lang in een staande of zittende houding. Houd je schouders laag om ruimte te creëren. Waarom moet ik kotsen na een heftige workout? Is het normaal dat je duizelig wordt tijdens het sporten? Hoe nuttig is maximaal trainen?