Zuurstof is een gas dat essentieel is voor ons bestaan. Het menselijk lichaam heeft zuurstof nodig om te kunnen functioneren. Doorgaans wordt gedacht dat je lichaam alleen zuurstof op zich neemt via de ademhaling maar dat is zeker niet het geval. Je lichaam kan ook op andere manieren zuurstof tot zich nemen bijvoorbeeld door eten en drinken. Een mens kan maar een paar minuten zonder zuurstof. Zuurstof is dus onontbeerlijk voor elke basisactiviteit in het lichaam, zoals het verbranden van voedsel en het ‘werk’ van spieren en hersenen. Het is daarom heel belangrijk om je leefomgeving goed te ventileren. Plaats planten in je leefomgeving, werkplek, woonkamer of tuin. Vermijd teveel sigarettenrook, wierook en kaarsen. Sporten is goed voor lichaam en geest maar is ook goed voor je zuurstofgehalte in je bloed. Als je zuurstofgehalte in je bloed wilt verbeteren, zorg er voor dat je gemiddeld 2 liter water per dag drinkt. Ademhalingsoefeningen van ongeveer 10 minuten verlagen stress en verbeteren je longinhoud. De zuurstof die we inademen, komt via de longen in het bloed en gaat met het bloed naar de plaatsen waar energie nodig is. Eet voldoende ijzerrijk voedsel zoals vlees, vis of groene bladgroente. Zuurstofrijk eten kan je zuurstofgehalte in je bloed doen verhogen. Eet bij voorkeur zo weinig mogelijk zout. Klachten die mogelijk op een zuurstoftekort wijzen, zijn: kortademigheid; benauwdheid; onrust; moeite om in slaap te komen; hartkloppingen; verwardheid; sufheid en vermoeidheid. Twijfel je en voel je je niet optimaal? Ga dan vooral naar je huisarts voor een uitgebreide bloedtest, want dan kun jij gericht je zuurstof in bloed verhogen. Je weet dan nog beter wat je kunt doen…