In theorie kun je een spiergroep het beste zo vaak mogelijk per week trainen. Spieren groeien alleen als de trainingsprikkel uitdagend genoeg is. Progressive overload (opbouwende trainingsbelasting) is simpel gezegd een trainingsbelasting die groter is dan de spier gewend is. Na het herstel van die belasting maakt je lichaam extra spierweefsel aan om zich te wapenen tegen de volgende portie overload. Waarom dan niet altijd maximaal trainen? Ook wel trainen tot spierfalen genoemd. Moet je elk training en elk setje tot het gaatje gaan voor maximale spieropbouw en spierkracht? Of dit goed of slecht is voor spier- en krachtopbouw blijft al decennia een discussiepunt. Hoewel het klinkt als een eenvoudige methode, is trainen tot het uiterste altijd omringd geweest met supporters, critici en mensen die erover twisten. Velen sporters zweren bij maximaal presteren tot het uiterste. Andere sporters blijven hier juist zo ver mogelijk vandaan. Bij trainen tot een zo hoog mogelijke productiviteit te realiseren of maximaal trainen ga je door tot de spier zó vermoeid is dat het de beweging niet meer kan maken. Je hebt de spier dus volledig uitgeput. De nadelen van training tot spierfalen, betekend dat je continue aan het pieken bent. Dit levert extra veel vermoeidheid op, dus een hoger risico op blessures, waar je je volgende trainingen, wedstrijden en toernooien nadelen van gaat ondervinden, wat vervolgens ook weer leidt tot een slechtere techniek. Door maximaal presteren tot het uiterste kun je je progressive overload niet controleren. Daarnaast is trainen tot spierfalen niet voor alle oefeningen geschikt. Het is dus vaak een stuk veiliger om niet tot falen te gaan. Spierpijn is geen goede graadmeter voor het meten van progressie. Onze tips zijn: Al deze oefeningen en trainingen moeten worden gedaan na een goede warming-up. Om progressie te blijven boeken is het belangrijk dat de frequentie, het volume en de intensiteit van je training goed op elkaar zijn afgestemd. Push jezelf zo hard als je kunt en focus altijd op een correcte techniek en een progressieve overload. Voorwaarde is wel dat je spieren tussen elke training lang genoeg kunnen herstellen en dat je voeding op orde is. Plan je sessies goed en houd trainingslogs bij. Vraag een professional te bekijken wat het beste bij je past. Te veel trainen zal negatieve gevolgen hebben voor je lichaam. Ook zal het niet werken als je het niet met een zekere regelmaat doet. Wissel de weektraining af met andere soorten trainingsroutines. Ga voor blessurevrij sporten! Mijn benen trillen na het sporten, waarom is dat? Wat is supercompensatie? Hoe nuttig is maximaal trainen? Waarom moet ik kotsen na een heftige workout? Is het normaal dat je duizelig wordt tijdens het sporten? Wat is beast mode on? Wanneer wordt sporten ongezond? Wat is de betekenis van helemaal losgaan? Wat betekent samen afzien? Wie of wat is de man met de hamer? Welke brandstof heb ik nodig tijdens het sporten? Waar haal ik mijn benodigde energie vandaan? Wat betekent AMRAP? Wat zijn de signalen dat je verslaafd bent aan sporten?