Na een training wil je je het liefst onoverwinnelijk of totaal ontspannen voelen. En het liefst een combinatie van die twee. Maar af en toe gebeurt het dat het helemaal niet zo ontspannend is en dat je thuiskomt met flinke hoofdpijn na het sporten. Dan zou dit inspanningshoofdpijn kunnen zijn! Het is de verzamelnaam voor hoofdpijnklachten na fysieke activiteit. Vaak is er een goede verklaring voor te vinden. Te weinig gedronken, te weinig gegeten of te diep gegaan. Ook kan de soort sport uitmaken. U kunt meer last hebben van hoofdpijn na het sporten als u een sport doet waarbij het lichaam veel schokken opvangt. Een verkeerde houding en oververhitting kunnen oorzaken zijn van hoofdpijn.¬†Inspanningshoofdpijn is meestal niet gevaarlijk, wel vervelend en kan wel flink het plezier van de sporter bederven. Typisch is dat de hoofdpijn al tijdens het sporten of daarna ontstaat en ook meestal binnen 24 uur weer verdwijnt. Het kost misschien even tijd om uit te zoeken wat voor jou de reden is dat je thuiskomt met hoofdpijn na het sporten en hoe je dit voor de volgende keer kunt voorkomen. Maar gelukkig zijn er naast veel oorzaken ook veel kleine tips om te voorkomen dat jij de volgende keer na het sporten met hoofdpijn zit. Tips tegen hoofdpijn door sporten: Verandering van soort sport (andere lichaamshouding en andere belasting), houdingstherapie om een ideale houding tijdens sportactiviteiten te cre√ęren,
voldoende drinken voor, tijdens en na het sporten, voldoende koolhydraten eten, niet sporten bij warm weer of op grote hoogte, doe een warming-up en cooling-down, gebruik een juiste ademhalingstechniek, trainen op hartslag en de hartslag dus niet boven bepaalde waarden uit laten komen. Je kunt ook een afspraak maken met een sportarts met sportspecifieke expertise en voldoende kennis van inspanningshoofdpijn. Hoe ontstaat pijn?