Iedereen kent ze wel, de goede voornemens. Verandering begint écht bij jezelf. Een giga-cliché, maar wel waarheid als een huis! Laat je om te beginnen inspireren door dit inzicht: “Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg“. Misschien wil je gezonder eten, meer sporten, positiever denken, mediteren en het liefst al deze dingen met elkaar combineren. Dat kan. Een gezonde levensstijl komt je fysieke en mentale gezondheid ten goede. Je levensstijl veranderen gebeurt alleen door directe actie. Uiteindelijk willen we allemaal veranderen. Maar het heeft ook tijd nodig. Het is overigens niet heel vreemd dat veranderen niet altijd lukt, er zijn best een aantal aspecten die het moeilijker maken. Ga vooral voor een realistische en haalbare aanpak. Dit zou je jezelf kunnen afvragen:

  • Wat zou je graag anders zien?
  • Wat zijn de voor- en nadelen van je huidige gewoontes?
  • Waarom wil je veranderen?
  • Breng de hindernissen in kaart die je kunnen tegenhouden en bedenk voor elk hoe je die kunt overwinnen.
  • Hebben je huidige gewoontes een belangrijke invloed op je leven?
  • Hoe gemotiveerd ben je om te veranderen?

Gedragsverandering is een heel complex ding, zoals je vast zelf al hebt gemerkt. Bewustwording is bij gedragsverandering het halve werk. Bepaalde gewoontes veranderen is niet eenvoudig, en misschien twijfel je aan je eigen capaciteiten of doorzettingsvermogen. Toch is er na de verandering veelal een groot gevoel van tevredenheid. Je hoort wel eens: ‘jammer dat ik dit niet eerder heb gedaan’. Als je hebt besloten dat je iets wilt veranderen, dan ben jij diegene die het effectief moet doen. Laat je inspireren door dit inzicht: “Als je je leven wilt veranderen, verhoog dan je normen“. Kom in actie, maar leg de laat niet ’te’ hoog. Dat kan weer andere complicaties gaan geven. Kleine stapjes werken beter dan grote. Neem dit ook mee in je veranderplan van aanpak:

  • Hou voor ogen wat je nieuwe gedrag je opleveren.
  • Stel je doel niet te hoog. Kleine stapjes werken beter dan grote.
  • Gun jezelf de tijd om de nieuwe jij te laten wennen.
  • Mobiliseer je omgeving om je te stimuleren en bij te staan.
  • Laat je inspireren door anderen die het doel al hebben gehaald.

Laat je tot slot nog inspireren door dit inzicht: “Je huidige situatie, is niet je eindbestemming“. Het is belangrijk om weten dat je levensstijl veranderen niet gemakkelijk is, en terugval is niet ongewoon. Laat je hierdoor niet ontmoedigen: Terugvallen in oude gewoontes maakt deel uit van het leerproces. Denk ook na over de positieve gevolgen van het nieuwe gedrag, Neem dit inzicht ook hierin mee: “Als het zwaarder wordt, daag jezelf dan uit om sterker te zijn“. In welke fase bevind jij je? Wil je jouw leefstijl veranderen? Ben je er klaar voor? Of is het slechts een droom voor over een paar jaar… Is er een relatie tussen fysieke en mentale gezondheid? Wat is veranderingsbereidheid? We zijn massaal op zoek naar zingeving, maar waarom?